Flevo Boys – Buitenpost

Belangrijke winst Buitenpost op Flevo Boys

VV Buitenpost heeft zaterdag drie belangrijke punten in de wacht gesleept. De uitwedstrijd tegen Flevo Boys eindigde in 0-1. Het veldoverwicht was voor de thuisploeg, maar de beste kansen voor Buitenpost, dat collectief sterk voor de dag kwam. Matchwinnaar was Rudmer Loonstra. Met deze overwinning zijn de Blauwkes weer op een veilige 12e plek beland. Bovendien moet het team nog twee wedstrijden inhalen.

Lastige uitwedstrijd
Zes wedstrijden op rij wist Buitenpost niet te winnen. Bovendien kampt de ploeg momenteel met veel blessuregevallen. En dan volgde de lastige uitwedstrijd tegen Flevo Boys, waarvan al twee keer werd verloren dit seizoen. In de competitie werd het eerder 1-3 en in de districtsbeker werden de Blauwkes na strafschoppen uitgeschakeld.

Compact
Buitenpost-trainer René van der Weij had zijn ploeg de opdracht gegeven compact te spelen. Dat lukte. Flevo Boys moest het spel maken, maar bleek daar moeite mee te hebben. Toch kreeg het elftal direct na het eerste fluitsignaal een aantal mogelijkheden op rij om de score te openen. De beste kans in de eerste helft was echter voor Buitenposter Rolf Dijk in de 20e minuut. Zijn schot van dichtbij werd knap gepareerd door keeper Rodney Rosink. Flevo Boys probeerde daarna aan te zetten, maar de defensie van Buitenpost stond goed. Bovendien waren de Blauwkes met Dijk gevaarlijk vanuit de omschakeling. Op slag van rust mocht Dijk een hoekschop nemen. Rudmer Loonstra timede goed en kon de bal binnenkoppen. Zo werd de ruststand van 0-1 gehaald.

Spannend
Meteen na rust had Buitenpost de voorsprong kunnen verdubbelen. Een grote kans van Jorrit Terpstra werd echter gekeerd. Opnieuw was het meest balbezit voor de Emmeloorders, maar de ploeg wist er weinig mee te doen. Ook met twee extra spitsen lukte het Flevo Boys niet om door de defensie van Buitenpost te komen. Bovendien ging de thuisploeg de lange bal hanteren, wat leidde tot veelvuldig balverlies. Het bleef spannend tot het laatste eindsignaal, maar doelman Kevin van der Meulen hoefde deze wedstrijd bijna niet in actie te komen. Zo kon de broodnodige overwinning door de Blauwkes uitbundig worden gevierd.

Terecht
“Ik denk dat we verdiend gewonnen hebben”, concludeerde Van der Weij. “Wij speelden compact en hebben bewust de opbouw aan Flevo Boys gegeven. Met hun snelheid voorop wilde ik geen ruimte weggeven, dat hebben we zeer goed gedaan. Op het eerste kwartier na waarin we het lastig hadden, hadden we de wedstrijd onder controle. We hebben zelf de beste kansen gehad met Rolf in de eerste helft en Jorrit in de tweede helft. De goal voor rust is natuurlijk een breekpunt in de wedstrijd.” De trainer was ontzettend blij met de overwinning. “Goed voor het team, de staf en de supporters. Hier waren we aan toe. Ik snap het ook wel dat als je vaak verliest het in de koppies gaat zitten. Je hebt resultaat nodig om daar uit te komen. De ontlading was dan ook groot in de kleedkamer.”

Twee wedstrijden in paasweekend
In het paasweekend komt Buitenpost twee keer thuis op De Swadde in actie. Zaterdag 20 april spelen de Blauwkes tegen Genemuiden. Deze ploeg wist in de laatste zeven wedstrijden geen punt te behalen en staat twee punten boven Buitenpost met twee wedstrijden meer gespeeld. Paasmaandag staat om 14.30 uur de inhaalwedstrijd tegen laagvlieger DETO Twenterand op het programma. Opnieuw twee belangrijke duels voor handhaving in de hoofdklasse.

Opstelling Flevo Boys: Rodney Rosink, Arnoud Post, Björn Adams, Roelof Strikwerda (74. Marc Reussing), Duane Tjen-A-Kwoei, Tomas Boer (56. Frank Post), Aron Strengholt, Aran Nijboer, Timon Rorije, Madih Doufikar, Johan Tiems
Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Pieter Henstra, Danny Boersma, Robin Huisman de Jong, Aaron Boekhout, Rolf Dijk (90. Rob Dijkstra), Durk de Haan, Wim de Vries, Rudmer Loonstra, Joran Olijve (79. Rik Weening), Jorrit Terpstra (86. Willem de Boer)

Scoreverloop: 43. Rudmer Loonstra 0-1
Gele kaart: Roelof Strikwerda (Flevo Boys), Jorrit Terpstra (Buitenpost)
Toeschouwers: 350

Foto’s zijn van Hans Zwamborn, kijk ook op www.kiepie.nl.