Genemuiden SC – Buitenpost

Buitenpost verliest nipt van Genemuiden

VV Buitenpost hield zaterdag kranig stand tegen titelkandidaat SC Genemuiden. Tot aan het eindsignaal hadden de Blauwkes in Genemuiden zicht op een resultaat, maar verloren de eerste competitiewedstrijd wel met 1-0. Ondanks de nederlaag stapte het door blessures geteisterd jonge team, met debutanten in de gelederen, met een goed gevoel van het veld.

Zes spelers met blessure
Voor de wedstrijd werden twee minuten stilte in acht genomen. Maar liefst zes leden van SC Genemuiden zijn overleden aan de gevolgen van corona, hetgeen een grote impact heeft op de vereniging. Trainer Jasper Bouma moest improviseren met zijn opstelling omdat zes spelers door blessures niet beschikbaar waren. Zo mocht de 18-jarige Bernd Douma centraal achterin debuteren omdat Mark Huizinga op het laatste moment afhaakte en stond Durk de Haan als linksback opgesteld. Nieuwkomer Erolind Derguti uit Groningen maakte ook zijn debuut voor Buitenpost in de competitie.

Topschutter Kavak
Genemuiden begon sterk met gevaarlijke hoekschoppen. Buitenpost had het lastig met hoge tempo van de thuisploeg, de opkomende backs en snelle buitenspelers. De Blauwkes speelden in de beginfase ook wat onwennig. Ondanks het veldoverwicht, kwam Genemuiden pas na een kwartier spelen tot een eerste grote kans. Rik van Dalfsen kon zijn voet net niet tegen een strakke voorzet krijgen. Daarna kroop Buitenpost wat meer uit de schulp en kreeg de ploeg ook wat mogelijkheden. Na bijna een half uur spelen dribbelde topschutter Omar Kavak in het strafschopgebied van Buitenpost. Hij speelde drie spelers uit op de achterlijn en waar doelman Kevin van der Meulen een voorzet verwachtte, verraste hij hem in de korte hoek: 1-0.

Dé kans op de gelijkmaker
In de tweede helft viel een gedreven Jorrit Terpstra in voor de geblesseerde Wim de Vries, waardoor Halbe Elsenga naar de rechtsback verhuisde. De toeschouwers zagen een ander Genemuiden. Het team dacht waarschijnlijk dat de buit al binnen was en speelde in een veel lager baltempo en met minder beweging. Hierdoor kon Buitenpost meer in de wedstrijd groeien en ook meer gevaar stichten. Na ruim een uur spelen kreeg Rolf Dijk dé kans op de gelijkmaker. De spits werd echter op zijn hak getrapt waardoor hij licht uit balans net naast schoot. Direct daarna dacht Jens Jurn Streutker van Genemuiden te scoren uit een corner, maar het doelpunt werd terecht afgekeurd wegens duwen. Buitenpost ging in een stuntje geloven en durfde met de jeugdige verse krachten David Kazimier (18), ook hij maakte zijn competitiedebuut, en Justin Sletering aanvallender te spelen. Rik Weening kon een bal in kansrijke positie net niet goed aannemen, waardoor er mogelijkheid verloren ging. Ook de vrije trappen van Robin Huisman de Jong misten net de juiste richting. Zo bleef het lang spannend en moest René van der Weij, oud-trainer van Buitenpost, druk coachen om zijn ploeg overeind te houden. Het lukte de Blauwkes niet meer om grote kansen te creëren, waardoor Genemuiden terecht de overwinning mocht vieren.

Positief richting de Friese derby
“We staan er redelijk goed op”, concludeerde Buitenpost-trainer Jasper Bouma na afloop. “Enige smet is dat we na een goede voorbereiding waarin iedereen fit was, nu te maken krijgen met veel blessures. Qua fitheid konden we echter prima meedoen en er een aantal keer ook gevaarlijk uitkomen. Tot aan de laatste minuut zijn we in de wedstrijd gebleven en dan moet je een beetje geluk hebben om nog eens te scoren. Genemuiden was in de tweede helft niet meer helemaal zeker van de overwinning. Dat hebben we wel afgedwongen. Dat is mooi en daar kijken we met z’n allen positief op terug. Hier kunnen we verder mee in de komende wedstrijd tegen ONS Sneek.” De Friese derby op zaterdag 12 september wordt gespeeld op Sportpark De Swadde.

Opstelling Genemuiden: Patrick Jansen, Arend van de Wetering, Jens Jurn Streutker, Brian Snijder, Nick Buitink, Rik van Dalfsen (58. Job van Dalfsen), Jur van Dalfsen, Martijn van der Laan, Kay Velda, Omar Kavak (88. Ramon Beens), Sijmon Eenkhoorn
Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries (46. Jorrit Terpstra), Bernd Douma, Robin Huisman de Jong, Durk de Haan, Halbe Elsenga, Danny Boersma, Willem de Boer (69. David Kazimier), Rik Weening (82. Justin Sletering), Erolind Derguti, Rolf Dijk

Scoreverloop: 28. Omar Kavak 1-0
Gele kaart: Willem de Boer (Buitenpost)