HZVV – Buitenpost

HZVV te sterk voor Buitenpost

Buitenpost was zaterdag niet opgewassen tegen HZVV. De Hoogeveners wonnen overtuigend met 3-1. De thuisploeg scoorde voor rust twee keer en kreeg in de tweede helft ook voldoende kansen om de score verder op te voeren. Dat gebeurde slechts één keer via een gemakkelijk gegeven strafschop. Direct na de penalty deed Buitenpost iets tegen door een doelpunt van Rik Weening, maar daarmee kwam de spanning niet terug in de wedstrijd.

Volle ziekenboeg
Buitenpost-trainer Jasper Bouma moest flink puzzelen voor het duel tegen HZVV. Hij is Bernd Douma (knie) en Durk de Haan (enkel) lange tijd kwijt, Jorrit Terpstra was in de vorige wedstrijd uitgevallen en had maar één keer kunnen trainen en Halbe Elsenga had zelfs alle trainingen moeten overslaan. Goed nieuws uit de volle ziekenboeg was de terugkeer van Mark Huizinga, hij begon direct in de basis, en Folkert van Dongera, hij zat de hele wedstrijd op de bank. Mark van der Meer zat voor het eerst bij de wedstrijdselectie. David Kazimier maakte in Hoogeveen zijn basisdebuut. “Hoe pakt dat uit met spelers op voor hun ongewone posities en drie nieuwe spelers in de basis ten opzichte van het duel tegen Flevo Boys? We wisten dat HZVV uit niet gemakkelijk zou worden, maar dat we het zó moeilijk zouden krijgen, dat had ik niet verwacht”, aldus Bouma.

Energiek
HZVV deelde direct de lakens uit in Hoogeveen. De ploeg was energiek en Buitenpost had het moeilijk met de spelers die steeds van positie wisselden. Buitenposter doelman Kevin van der Meulen moest al snel aan de bak na een schot van Yoran Popovic. De spits dacht in de vierde minuut te scoren, maar Van der Meulen had een meer dan uitstekende reflex in huis. Ook de rebound wist hij op geweldige wijze te keren. Tien minuten later was het wel raak. Sander Dzemidzic schoot beheerst binnen. Buitenpost voetbalde zich daarna wat onder de druk vandaan en er kwamen wat mogelijkheden voor Rolf Dijk en Rik Weening. Op het moment dat de Blauwkes wat aanvallender gingen spelen, sloeg de actieve Popovic op overtuigende wijze toe: 2-0. De razendsnelle buitenspeler Kelly João had snel daarop kans op de 3-0, maar hij raakte de paal. Net voor rust kreeg Dzemidzic nog een grote kans. Hij mikte echter te hoog.

Cadeautje
Scheidsrechter Steven van der Vrande had nog maar net gefloten voor de tweede helft, toen Rolf Dijk in de kluts de bal meekreeg, de Hoogevener keeper passeerde en op een lege goal afging. Half vallend zag hij tot zijn ontzetting dat de bal in het zijnet belandde. In de tegenaanval liep een aanvaller van HZVV in het strafschopgebied tegen Buitenpost-aanvoerder Robin Huisman de Jong op. Strafschop oordeelde de arbiter. “Die beslissing was veel te zwaar”, was de mening van Bouma en de Buitenposter supporters. Het cadeautje werd verzilverd door Popovic. Met de 3-0 achterstand liet Buitenpost het niet lopen. Sterker nog, Rik Weening deed meteen vanaf de aftrap iets terug en zette de 3-1 op het scorebord. HZVV geloofde het echter wel, nam gas terug en voetbalde de wedstrijd professioneel uit waarbij er ook nog kansen werden gecreëerd. Ruim tien minuten voor tijd was er nog een mooi moment voor Mark van der Meer die mocht debuteren. Bouma: “Gelukkig zijn we niet door de ondergrens gezakt en zijn we blijven vechten. We moeten ons weer oprichten. Zaterdag wacht een cruciale wedstrijd thuis tegen NSC.” De Nijkerkers hebben net als Buitenpost dit seizoen drie punten gehaald.

Opstelling HZVV: Hidde Streutker, Daan Wijma, Alex Zomer, Yannick Manusiwa, Tim Riksman, Fabian Stevens (75. Noah ten Brinke), Kelly João (62. Romano Djababoe), Lorenzo Valente (80. Pim de Jonge), Yoran Popovic, Reza Hosseini, Sander Dzemidzic
Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Mark Huizinga (46. Halbe Elsenga), Danny Boersma, Robin Huisman de Jong, Wim de Vries, Willem de Boer, David Kazimier (67. Jorrit Terpstra), Joran Olijve (79. Mark van der Meer), Erolind Derguti, Rik Weening, Rolf Dijk

Scoreverloop: 14. Sander Dzemidzic 1-0, 24. Yoran Popovic 2-0, 48. Popovic 3-0 (pen.), 49. Rik Weening 3-1
Gele kaart: Halbe Elsenga, Danny Boersma (Buitenpost)