LAC Frisia 1883 1 – Buitenpost

Buitenpost uit de beker na penaltyreeks tegen LAC Frisia

Buitenpost is dinsdagavond uitgeschakeld in de beker. In Leeuwarden was derdeklasser LAC Frisia sterker dan de vierdedivisionist. De thuisploeg kwam op slag van rust via een wereldgoal op voorsprong. Net voor tijd scoorde Sam Wormmeester de gelijkmaker. Uiteindelijk was de keeper van Frisia de held van de avond met twee reddingen in de penaltyreeks.

“Terechte nederlaag tegen een prima tegenstander. Ook de credits voor Frisia. Wij hebben niet gebracht waar we de afgelopen weken succesvol mee waren: samen druk zetten, duels winnen en kansen creëren”, aldus Buitenpost-trainer Kevin Waalderbos, die een flinke kater overhield aan het duel. Zijn ambitie was met Buitenpost ver te komen in de beker. Nu is de tweede knock-outronde in de noordelijk districtsbeker het eindstation.
In de eerste helft speelde Buitenpost, met Rolf Dijk en Jort van der Meulen in de basis, ondermaats en leek het geen schim op de ploeg die elke wedstrijd veel strijd en energie levert. LAC Frisia verstopte zich niet. Sterker nog: het enthousiaste team smeet vanaf minuut één met de krachten, had het middenveld in handen en liet Buitenpost geen enkel moment in de wedstrijd komen. Hierdoor kwamen de Blauwkes steeds een stap te laat en maakten ze ongelukkige keuzes. Na bijna een half uur had Frisia pech met een bal op de paal. Terwijl Buitenpost verlangde naar het rustsignaal had, kreeg Stefan Efdé een briljante ingeving. Vanaf eigen helft schoot hij heel precies over keeper Kevin van der Meulen heen, die ver voor zijn doel stond. Sportpark De Magere Heide ontplofte door de wonderschone goal van hun topscorer.

Kans in laatste seconde
In de tweede helft kreeg Buitenpost door een omzetting iets meer grip op de tegenstander zonder echt gevaarlijk te worden. Frisia ging door met goed voetballen en bleef dreigend. Pas halverwege het tweede bedrijf was daar de eerste kans voor Buitenpost. Kian Visser legde terug op Rolf Dijk en zijn schot werd door de keeper over het doel getikt. Ondanks een aanvallende wissel kon Buitenpost geen moment overtuigen. Op het moment dat het publiek dacht dat de stunt voor Frisia aanstaande was, viel de gelijkmaker alsnog. Visser kwam alleen op de doelman Mitchell Timmer af en probeerde het met een stift. De keeper kreeg nog net zijn hand tegen de bal, maar in de rebound was Sam Wormmeester wel trefzeker. Buitenpost zette daarna nog een keer aan. Zo was er nog een verrassend schot van Youri Sletering waar Timmer alle moeite mee had. In de laatste seconde van de blessuretijd kreeg Visser nog een ultieme kans op de winnende treffer. Zijn schot ketste af op de buitenkant van de paal.

Man of the match
In de penaltyreeks groeide Frisiaan Timmer uit tot man of the match. De eerste penalty van Bas Verbree pakte hij knap uit de hoek, David Kazimier schoot over en Sam Wormmeester bleef koel en mikte wel raak. Drie spelers van Frisia wisten allemaal het net te vinden. Toen Timmer ook de penalty van Wim de Vries keerde was het over en uit en droop Buitenpost met de staart tussen de benen af.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Jort van der Meulen (46. Wim de Vries), Bernd Douma, Ron Janzen, Youri Sletering, Willem de Boer (56. David Kazimier), Edwin Schaafsma (73. Mike Visser), Bas Verbree, David Albert Villalta (56. Sam Wormmeester), Rolf Dijk (82. Durk de Haan), Kian Visser

Scoreverloop: 45. 1-0 Stefan Efdé, 87. 1-1 Sam Wormeester. LAC Frisia wint na strafschoppen: 3-1
Gele kaart: Stefan Efdé (LAC Frisia), Edwin Schaafsma, Ron Janzen (Buitenpost)

Verslag: PL