Longa ’30 – Buitenpost

Buitenpost loopt in Lichtenvoorde tegen eerste uitnederlaag aan

Het is Buitenpost niet gelukt de ongeslagen status in uitwedstrijden te behouden. Zondag ging de ploeg met 3-0 onderuit tegen Longa ’30. Buitenpost kreeg wel een aantal prima mogelijkheden om te scoren, maar de thuisploeg – die zeven plaatsen lager stond – was duidelijk beter en werd geholpen door slordigheden achterin bij de Blauwkes.

Buitenpost startte in Lichtenvoorde met Jarno Westerhof in de spits voor de zieke Kian Visser. Goed nieuws was dat Noureddine Boutzamar na een lange blessure op de bank zat. Na een gelijkopgaande eerste half uur kreeg Longa vier hoekschoppen op rij. Bij de laatste werd rakelings over gekopt. In de tegenaanval kwam David Albert Villalta na een goede voorzet van Sam Wormmeester oog in oog met de keeper. Hij had de hoek voor het uitzoeken, maar schoot van zo’n vijf meter gehaast over. Daarna kreeg Longa een veldoverwicht en moest doelman Kevin van der Meulen een paar keer aan de bak. De 1-0 kon hij niet voorkomen. Bij een afstandsschot van Bjarne te Brake redde hij met zijn voet, de bal kwam vervolgens tegen verdediger Ron Janzen aan en rolde knullig in het doel. Meteen hierop probeerde Wormmeester iets terug te doen. Hij draaide zich knap vrij in het vijandelijk strafschopgebied, maar stuitte vervolgens op de laatste man van Longa. In de tegenstoot was het Thomas Kerperien die bijna scoorde. Zijn schot ging net voorlangs. Een paar minuten voor rust viel de 2-0. Te Brake schoot uit een onmogelijke hoek op doel waar Van der Meulen niet op rekende. Toch ging de bal tegen de touwen.

Klasse
Na rust werden Jarno Westerhof en David Albert Villalta vervangen door de verse krachten Rolf Dijk en David Kazimier. Ondanks alle goede bedoelingen stond al snel de 3-0 op het scorebord. Door een miscommunicatie tussen Janzen en Van der Meulen kon Thom Berendsen zijn teen tegen de bal krijgen die tergend langzaam over de doellijn hobbelde. De oranjehemden kregen nog een paar goede mogelijkheden om de score verder uit te breiden. Ook Buitenpost kreeg nog een kans via Bas Verbree, maar de doelman redde fraai op zijn kopbal. Een kwartier voor tijd kwam Boutzamar in het veld en hij liet meteen zijn klasse zien. Hij gaf een mooie steekpass op Kazimier maar rekende er niet op dat hij de bal terug zou krijgen. Hierdoor was die een prooi voor de uitstekend keepende Dyon Esink. Ook invaller Mike Visser kreeg nog een kansje en wederom stond Esink goed opgesteld.

‘Slechte week’
Na de doordeweekse bekernederlaag tegen LAC Frisia opnieuw een domper voor Buitenpost. “Dit is een slechte week voor ons”, zei een balende trainer Kevin Waalderbos. “Tot aan de 1-0 voetbalden we goed. We kregen ook een grote kans op de 0-1. Na het tegendoelpunt gingen de kopjes omlaag. Hoe dat kan, dat moeten we deze week bespreken.” Volgens Waalderbos was na de 2-0 de wedstrijd gespeeld en viel de 3-0 te snel waardoor het laatste sprankje geloof helemaal weg was. Zaterdag ontvangt Buitenpost om 14.00 uur een van de titelkandidaten: VVOG Harderwijk. “Dan hebben we niks te verliezen. Daar hoef ik de jongens niet voor op te laden. Ze moeten dan wel de mouwen opstropen.”

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries (61. Mike Visser), Bernd Douma, Ron Janzen (66. Durk de Haan), Youri Sletering, Willem de Boer, Edwin Schaafsma, Bas Verbree (76. Noureddine Boutzamar), David Albert Villalta (46. David Kazimier), Sam Wormmeester, Jarno Westerhof (46. Rolf Dijk)

Scoreverloop: 37. 1-0 Ron Janzen (e.d.), 42. 2-0 Bjarn te Brake, 54. 3-0 Thom Berendsen
Gele kaart: Mika Boonders (Longa ‘30), Bernd Douma (Buitenpost)

Verslag: PL