NSC Nijkerk – Buitenpost

Buitenpost vecht naar een punt in Nijkerk

VV Buitenpost moest zaterdag knokken tegen NSC Nijkerk om een punt mee naar huis te nemen. Beide laagvliegers waren aan elkaar gewaagd en wisten niet te scoren. “0-0 is een terechte uitslag. Het was een vechtwedstrijd, degradatievoetbal. Aan het eind werd het echt spannend. Wie scoorde, zou winnen”, aldus Buitenpost-trainer Willem Brouwer. De Blauwkes zakken met het gelijkspel naar de twaalfde plaats, maar lopen tegelijk een punt uit op de eerste ploeg die op een nacompetitieplek staat.

Buitenpost startte zonder de geblesseerde Mark Huizinga en Danny Boersma die er al langere tijd niet bij kan zijn. Aleksandar Randenkovic was nog steeds ziek. Berend Schootstra kwam terug van een schorsing. In het eerste half uur had Buitenpost de controle over de wedstrijd. Het eerste kansje was voor Rob Schokker na een voorzet van Mark van der Meer. Zijn kopbal miste kracht. Vervolgens kreeg Buitenpost een vrije trap net buiten de zestien meter en een aantal corners. Die leverden onvoldoende gevaar op. Een mooie steekpass van Schootstra bereikte Van der Meer, maar zijn voorzet smoorde in de doelmond. Even later ging een doelpoging van de rappe buitenspeler net voorlangs. Wat opviel is dat de voorhoede van Buitenpost keer op keer buitenspel stond.

Hinderlijk buitenspel
Na de sterke beginfase van de Blauwkes kwam Nijkerk beter in de wedstrijd. Doelman Kevin van der Meulen redde uitstekend in een één-op-éénsituatie. Toch kwam Buitenpost direct daarna bijna op voorsprong. Rolf Dijk mocht aan de zijkant een vrije trap nemen. Zijn voorzet werd door iedereen gemist en vloog in één keer in het doel. De assistent-scheidsrechter stak echter de vlag omhoog waardoor het feest voor Buitenpost niet doorging. De constatering was dat Schokker hinderlijk buitenspel had gestaan. Aan de andere kant voorkwam Bernd Douma met een sliding dat een spits van Nijkerk uit de omschakeling gevaarlijk kon worden. Door wat missertjes achterin kreeg Nijkerk nog een paar mogelijkheden, maar Van der Meulen kon zijn doel eenvoudig schoon houden.

Overwinning stelen
Na de rust werd het slordiger aan beide kanten. Langzamerhand sloop de spanning erin. De strijd op het veld leidde tot veel overtredingen en blessurebehandelingen. Beide teams deelden speldenprikjes uit, maar de keepers kregen weinig te doen. Tegen het eind van de wedstrijd liepen de gemoederen wat op, werd er gestrooid met gele kaarten en werd het echt vechten voor een punt. Nijkerk probeerde het met hoge ballen, maar de Buitenposter verdediging gaf vrijwel niets weg. In blessuretijd had Buitenpost de overwinning nog kunnen stelen. Invaller Jorn Jongsma kwam oog in oog met de Nijkerker keeper. Zijn poging ging echter net naast.

Paasmaandag Flevo Boys thuis
“Meer zat er zaterdag niet in. We hebben toch weer een puntje gesprokkeld. De concurrentie komt niet dichterbij”, relativeerde Brouwer. “Nu moeten we zien hoe fit iedereen uit deze wedstrijd komt, want 48 uur later moeten we weer vol aan de bak.” Op paasmaandag is op De Swadde middenmotor Flevo Boys om 14.30 uur de tegenstander. Het team uit Emmeloord verloor zaterdag thuis met 3-0 van Eemdijk. Het is volgens Brouwer de vraag welk team het beste is hersteld en er ook mentaal klaar voor is. Zijn basiselftal zal er anders uitzien.“Ik overweeg om enkele frisse jongens in te brengen. Ik hoop op veel steun van de supporters!”

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Bernd Douma, Wessel van der Galiën, David Kazimier, Max Huiskamp, Berend Schootstra (68. Durk de Haan), Willem de Boer (79. Joran Olijve), Rolf Dijk (79. Jorrit Terpstra), Rob Schokker, Mark van der Meer (68. Jorn Jongsma)

Scoreverloop: –
Gele kaart: Mohamed Ajiach, John Kamphuis, Yannick Cornelisz (Nijkerk), Jorrit Terpstra, Bernd Douma, Joran Olijve (Buitenpost)

Foto’s: Orange Pictures