Quick ’20 – Buitenpost

Buitenpost laat winst glippen tegen Quick ‘20

Buitenpost speelde zaterdag in Oldenzaal gelijk tegen Quick ’20. De Blauwkes kwamen in de eerste helft op voorsprong door een goal van Edwin Schaafsma. Tot vijf minuten voor tijd was de hoop drie punten mee te nemen in de bus, toen de thuisploeg alsnog toesloeg. Op basis van de hele wedstrijd was de 1-1 terecht, erkende Buitenpost-coach Kevin Waalderbos, maar de frustratie was groot.

Bij Buitenpost keerde Jarno Westerhof terug van een blessure. Hij startte op de bank. Buitenpost begon goed in Oldenzaal. Met verzorgd voetbal werd geprobeerd het vijandelijk doel onder schot te nemen. De zwartwitten vonden ook steeds goed de vrije man, maar kwamen eveneens tot weinig kansen. Hierdoor ging het gelijkwaardig op. Quick ’20 kwam in de eerste helft tot één goede doelpoging die gered werd door keeper Kevin van der Meulen. De ban in de wedstrijd werd na ruim een half uur spelen gebroken door Edwin Schaafsma. Hij was mee opgekomen en rondde een prima actie van Rik Weening eenvoudig af: 0-1, tevens de ruststand.

Ruimte
In de eerste fase van de tweede helft ging Buitenpost door met het goede spel. De ploeg kreeg ruimte om te voetballen en ook de mogelijkheden om de 0-2 te maken. Steeds werden de aanvallen niet goed uitgespeeld. Vervolgens trok Quick ’20 de wedstrijd naar zich toe. Het team werd dreigender en kwam vaker voor het doel van Van der Meulen. Bernd Douma moest tot twee keer toe uit een hoekschop een bal van de lijn halen. Ook was er een uitstekende redding van doelman Van der Meulen in een een-op-eensituatie.

Extra zuur
Tot vijf minuten voor het eindsignaal leek Buitenpost de volle buit mee terug te kunnen nemen, toen geklungel in de verdediging werd afgestraft. In plaats van de bal weg te rossen, werd er achterin gekozen voor een voetballende oplossing. Daar wist Jesse Kip wel raad mee. Hij snoepte de bal af en liet vervolgens Van der Meulen kansloos. Te kort tijd voor de Blauwkes om nog een doelpunt te maken, maar het was ook oppassen om het duel niet alsnog te verliezen. Goals vielen er echter niet meer in de resterende minuten. Buitenpost blijft op de tiende plaats staan met negen punten en Quick ’20 met één punt minder één plaatsje lager. “Ontzettend balen zo’n doelpunt tegen vlak voor tijd. Zo’n fout in de verdediging maakt het extra zuur”, mopperde Waalderbos. “De 1-1 was terecht, maar goed om te zien dat iedereen teleurgesteld was met het gelijkspel. Dat betekent dat de jongens de lat hoog leggen. Punt is dat we meer doelpunten moeten maken.”

Bekerwedstrijd
Zaterdag is er een bekerwedstrijd op De Swadde. Buitenpost treft in de eerste knock-outronde om 17.00 uur Gorredijk. De ambitieuze club is koploper in de derde klasse A op zondag. Waalderbos: “Gorredijk heeft zich aardig versterkt. Dat wordt geen gemakkelijke wedstrijd. We moeten echt op onze top spelen. Maar onze ambitie is om ver te komen in de beker.”

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Bernd Douma, Ron Janzen, Youri Sletering, David Albert Villalta (74. Kian Visser), Edwin Schaafsma, Bas Verbree, Willem de Boer, Mark van der Meer (74. Jarno Westerhof), Rik Weening

Scoreverloop: 35. 0-1 Edwin Schaafsma 85. 1-1 Jesse Kip
Gele kaart: Ryan Snelders, Peter Ilia (Quick ’20), Bernd Douma, Wim de Vries, Bas Verbree, Ron Janzen (Buitenpost)

Verslag: PL