Rohda Raalte – Buitenpost

Primeur levert Buitenpost drie punten op

Een knappe overwinning van Buitenpost op medekoploper Rohda Raalte. In Raalte werd het 0-1 door een rake kopbal van Wim de Vries. Zo leverde een primeur voor Buitenpost, door het weekendvoetbal speelden de Blauwkes voor het eerst in de recente geschiedenis op zondag, drie punten op.

Buitenpost trad in Raalte aan zonder de geblesseerde Noureddine Boutzamar. Op zijn plek speelde Youri Sletering, waardoor op de linksback een plek vrij kwam voor Durk de Haan. Voorin maakte David Albert Villalta zijn basisdebuut. Sam Wormmeester begon daardoor op de bank. In de beginfase gebeurde er niet veel voor beide doelen. De eerste kans was pas na 27 minuten voor Buitenpost: Jarno Westerhof schoot op de paal. Een paar minuten later was er vrije trap voor Rohda Raalte, genomen door Shaquile Woudstra. Zijn schot had een lastige stuit waardoor Kevin van der Meulen met moeite zijn handen tegen de bal kreeg, die vervolgens via de paal over de achterlijn ging. Net voor rust ging Albert Villalte er in de omschakeling goed vandoor. Zijn voorzet bereikte net niet de vrijstaande Westerhof. Rohda Raalte kreeg nog een kansje van afstand, maar Van der Meulen greep goed in. De gelijkwaardige eerste helft werd met 0-0 afgesloten.

Openingstreffer
Na de thee kwam Rik Weening in het veld voor Westerhof. De eerste kans was voor de thuisploeg die goed uit de kleedkamer kwam. Een afstandsschot werd gepareerd door Van der Meulen; de rebound ging naast. Rohda Raalte zette aan, maar Buitenpost kwam op voorsprong. Youri Sletering gaf vanaf links goed voor op de mee opgekomen rechtsback Wim de Vries. De verdediger timede goed en kopte fraai raak. Na de openingstreffer was er een kansje via Bas Verbree. Zijn voorzet kon net niet worden binnengegleden door Albert Villalta. Direct daarop schoot Wesley Hansler van de thuisploeg van afstand op de paal. Het sein voor Rohda Raalte om een tandje bij te zetten. Buitenpost kwam in die fase moeilijk onder de druk vandaan.

Rode kaart
Een kwartier voor tijd liep Maurice van Bussel in de rug van invaller Sam Wormmeester die anders doorgebroken was. De scheidsrechter bestrafte de actie met een rode kaart. Rohda Raalte zette met tien man nog eens aan en vijf minuten voor tijd tikte Van der Meulen een schot uit de kruising. Ook in een een-op-eensituatie daarop was de Buitenposter keeper attent. Snel daarna kreeg invaller Mark van der Meer de bal met een gelukje mee. Zijn voorzet werd bijna in eigen goal gewerkt. In de resterende minuten kwam de overwinning van Buitenpost niet meer in gevaar.

‘Heerlijke overwinning’
“Rohda Raalte begon goed in de tweede helft, maar gelukkig maakten wij de goal”, zei Buitenpost-trainer Kevin Waalderbos. “Het was een leuke wedstrijd in een hoog tempo die alle kanten opging. We hebben hard gewerkt en gedisciplineerd gespeeld tegen een goede tegenstander. Een heerlijke overwinning die vertrouwen geeft.” Zaterdag speelt Buitenpost thuis tegen het nog ongeslagen Scherpenzeel.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Bernd Douma, Ron Janzen, Durk de Haan, Youri Sletering, Edwin Schaafsma, Willem de Boer, David Albert Villalta (73. Sam Wormmeester), Jarno Westerhof (46. Rik Weening), Bas Verbree (79. Mark van der Meer)

Scoreverloop: 58. 0-1 Wim de Vries
Gele kaart: Rokay Haafkens (Rohda Raalte), Edwin Schaafsma, Mark van der Meer (Buitenpost)
Rode kaart: 74. Maurice van Bussel (Rohda Raalte)