SWZ Boso Sneek 2 ZO – Buitenpost 1 ZA

Buitenposters verslaan SWZ Boso Sneek 2 met 0-3 op winderige voetbalavond

Buitenpost reisde afgelopen donderdagavond af naar Sneek. Daar was Sneek Wit Zwart Boso Sneek 2 de tegenstander in het bekertoernooi. Een mooi affiche voor beide partijen. SWZ Boso Sneek 2 komt uit in de Reserve Hoofdklasse A op zondag en zoals u allen uiteraard bekend komen de Blauwkes van trainer René van der Weij uit in de Eerste Klasse E op zaterdag. Het betrof dus een bekerduel, een tussenronde, waarna één der partijen in de volgende ronde mag uitkomen tegen Be Quick Dokkum of Broekster Boys.

(door Anne de Haan)

Omstandigheden bepalen de wedstrijd
De wedstrijd werd op kunstgras gespeeld. Maar dat je ook daarin verschillen hebt, was al snel duidelijk. Een matig, en hard veld was in de warming up al snel de conclusie. Daarnaast was het weer natuurlijk ook niet ideaal … Een harde wind maakte een mooie wedstrijd bijna niet mogelijk. Voor de Buitenposters was een ding echter heel helder: de volgende bekerronde moest worden bereikt. Iets wat de Sneker trainer van te voren voor zijn team had voorspeld. Zijn team zou gaan winnen, want “mear kwaliteit en ûnderfining” zou de doorslag geven in het voordeel van SWZ Boso Sneek 2. Het liep allemaal even anders  …

Buitenpost te gehaast, eindpass niet goed
“We waren te gehaast, de eindpass was vaak onnauwkeurig waardoor we er moeilijk door heen kwamen. SWZ Boso Sneek 2 speelde met zeven spelers uit de eerste selectie en probeerde goed mee te voetballen. Dit lukte tot aardig tot het Buitenposter strafschopgebied. Een minuut voor rust leverde het een voorsprong op na goed doorzetten van Joran Olijve, die Joop Pijnacker alleen voor de keeper zette. Pijnacker kogelde de bal vervolgens in de bovenhoek, zodat beide partijen met een 0-1 stand gingen rusten”, aldus de analyse van trainer Van der Weij.

Na rust Buitenposter spel wat beter
In de tweede helft was het spel van Buitenpost iets beter, al was men nog steeds af en toe te gehaast. Een uitstekende dieptepass van Berend Jan Schootstra zorgde ervoor, dat Olijve alleen voor de Sneker goalie opdook. Olijve kende geen twijfel en tekende rond de vijfenzestigste minuut 0-2 aan. Hierna was de wedstrijd gespeeld. Buitenpost scoorde ook nog een derde doelpunt. Na opnieuw een steekbal van Schootstra, rondde Martijn van Roeden keurig af en zette zo tien minuten voor tijd zijn team op 0-3. Dit was ook de eindstand.

Buitenpost met goed gevoel op naar PKC’83
“We hebben deze wedstrijd heel serieus benaderd en hadden maar één doel. Dat hebben we door deze overwinning bereikt: de volgende ronde. We wilden winnen, fit blijven en veel scoren. Winnen en fit blijven is gelukt, de score stokte bij drie doelpunten”, verwoorde trainer Van der Weij zijn instelling. “De benadering vooraf, was dus dezelfde als was de tegenstander PKC ’83, wat volgende week ook weer een geweldig affiche gaat worden. De trainer heeft ons vandaag kunnen zien, dus aan ons de taak om hem volgende week te verrassen!”

Volgende week zaterdag – 26 november a.s. – siert dus de uitwedstrijd tegen PKC’83 het affiche. Deze wedstrijd begint om 14.30 uur (De Kring 100, 9727 AZ in GRONINGEN). Ik zeg: KOMT ALLEN, FORZA BLAUWKES!

Opstelling Buitenpost: Robert van der Laan, Wim de Vries, Danny Boersma, Pieter Henstra, Aaron Boekhout (40/Marco van Leijen), Berend-Jan Schootstra, Martijn van Roeden, Joran Olijve, Simon Schreiber (70/Rudmer Loonstra), Rik Weening (60/Jorrit Terpstra), Joop Pijnacker.

Scoreverloop: 44. Joop Pijnacker (0-1), 65. Joran Olijve (0-2), 80. Martijn van Roeden (0-3).