Urk – Buitenpost

Buitenpost verliest nipt op Urk

VV Buitenpost blijft na vier wedstrijden spelen op twee punten staan. Zaterdag was Urk te sterk, er werd er met 1-0 verloren. Urk, de nummer drie van de ranglijst, kreeg in de wedstrijd de beste kansen en kwam halverwege de tweede helft op een verdiende voorsprong. Buitenpost speelde in de hectische slotfase alles of niets en had kansen op de gelijkmaker. Zo was keeper Kevin van der Meulen zelfs nog dicht bij een doelpunt. De Blauwkes hadden de pech dat scheidsrechter Willem Kuijntjes net voor tijd weigerde een strafschop te geven.

Strijd op middenveld
De wedstrijd op Urk werd gekenmerkt door een strijd op het middenveld. Beide ploegen hadden moeite de spitsen te bereiken. De grootste kans van de fysiek sterke thuisploeg was na 26 minuten spelen voor Jan van Slooten. Hij schoot op de bovenkant van de lat. Buitenpost kon er aanvallend weinig tegen inbrengen, maar ook doelman Van der Meulen hoefde slechts sporadisch in actie te komen. Robin Huisman de Jong had deze middag zijn vizier niet op scherp te staan. Zijn vrije trappen gingen ruim over. Rolf Dijk was net voor rust nog wel dreigend in het strafschopgebied, maar kon geen hard schot produceren.

In vorm
Na de thee startte Buitenpost dreigender. Die fase duurde slechts een kleine tien minuten. Daarna nam Urk het heft in handen. De ploeg creëerde een paar prima mogelijkheden, maar Van der Meulen bewees maar weer eens uitstekend in vorm te zijn. In de 66e minuut was hij dan toch kansloos op een schot van Hessel Snoek. De Urker aanvaller werd vrijgespeeld en maakte koelbloedig de 1-0. Buitenpost oogde geslagen en kwam niet meer aan voetballen toe. Tien minuten voor tijd besloot Buitenpost-trainer René van der Weij risico te nemen door de robuuste verdediger Huisman de Jong naar voren te sturen. Dat leek goed uit te pakken, want hij won veel kopduels en de ingevallen aanvallers Joran Olijve en Rik Weening kwamen meer in het spel voor. Urk was ondanks een extra verdediger de grip op de wedstrijd helemaal kwijt.

Penalty
Ruim vijf minuten voor tijd werd Dijk opzichtig vastgepakt in het strafschopgebied en ging naar de grond. Alle meegereisde supporters van Buitenpost schreeuwden om een penalty, maar de arbiter wuifde het voorval weg. Onterecht, zo bleek later ook uit de tv-beelden. In blessuretijd ging keeper Van der Meulen bij een hoekschop mee naar voren. Bij de tweede corner kreeg hij de bal voor zijn voeten en haalde uit. De bal leek op weg te gaan na de kruising, ware het niet dat een Urker verdediger er nog net een been tussen kon zetten. Zo haalde de thuisploeg na het laatste fluitsignaal opgelucht adem.

‘Aanvallend te weinig’
Ondanks de 1-0 nederlaag keek Van der Weij tevreden terug op de wedstrijd op Urk. “We hebben weinig kansen weggegeven. Alleen na rust was Urk 20 minuten meer aan de bal, hadden we het lastig met lopende middenvelders en werd de tegenstander dreigender.” Volgens de trainer waren beide verdedigingen de beste linies bij de teams. Zo was Buitenposter Jelmer Vos opnieuw een rots in de branding achterin en met zijn onverzettelijkheid een voorbeeld voor zijn teamgenoten. Hoewel Vos nog maar kort bij Buitenpost speelt, groeit hij langzamerhand al uit tot publiekslieveling. “Aanvallend was het zaterdag te weinig. We moeten meer kunnen brengen aan de bal. Ik denk dat we nu vier wedstrijden hebben laten zien dat we kwaliteiten hebben, maar dat moet straks wel gaan resulteren in goals en overwinningen.” Dat moet dan komende zaterdag gebeuren in de thuiswedstrijd tegen ACV, al zal dat niet een gemakkelijke opdracht zijn. De sterke ploeg uit Assen degradeerde afgelopen seizoen uit de derde divisie.

Opstelling Urk: Richard Strijker, Bennie Dunnink, Dick Hakvoort, Klaas Kramer, Riekelt Jan Brands, Lucas Nagel (90. Jelle de Boer), Marinus Snoek, Gerrit Tol (85. Maarten Dijkhuizen), Jan van Slooten, Hessel Snoek, William de Boer (80. Riekelt Nentjes).
Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Joost Jesse Visser, Robin Huisman de Jong, Wim de Vries, Jelmer Vos, Rob Dijkstra, Berend Schootstra, Aaron Boekhout, Rolf Dijk, Jorrit Terpstra (64. Rik Weening), Durk de Haan (46. Joran Olijve).
Gele kaart: Richard Strijker, Klaas Kramer, Marinus Snoek (Urk), Berend Schootstra, Rolf Dijk (Buitenpost)
Toeschouwers: 600

Foto’s van Hans Zwamborn, ook op www.kiepie.nl.