Veendam 1894 JO17-1 – Buitenpost JO17-1

Na de mooie en vooral verdiende overwinning op mede-hoofdklasser Helpman vorige week, was het vandaag tijd voor de tweede ronde van de nacompetitie voor promotie naar de vierde divisie. De tegenstander was divisionist Veendam 1894 JO17-1, dus spelend tegen degradatie, bespelers van het fameuze sportpark De Langeleegte. Helaas was het veld in het stadion pas ingezaaid en werd er daarom uitgeweken naar een bijveld achter het stadion. Door ziekte en een langdurige blessure ontbraken vandaag David Kazimier en Winne van Dam. Zij werden vervangen door Harmen Symen Elsenga (vorige week nog trefzeker tegen Helpman) en Ruben van der Heide. Ook Hessel Turkstra was aangesloten vanuit JO15-1. Allen hartstikke bedankt!

Om stipt twaalf uur vertrok een door de club gesponsord busje naar Veendam, waar we omstreeks kwart over één zouden arriveren. Na de gebruikelijke rituelen was het om 14.30 tijd voor de aftrap, wederom onder aanvoering van een door de KNVB aangesteld arbitraal trio.

In de beginfase was het van beide kansen even aftasten, zonder noemenswaardige momenten. De intentie van Veendam was in ieder geval snel duidelijk: men zou zich beperken tot het spelen van de lange bal in de hoop dat de bal een keer goed zou vallen, kansen leverde het in de eerste helft maar amper op. Na de eerste drinkpauze na twintig minuten spelen was het Buitenpost dat het heft in handen nam. Het begin was slordig, maar na een tijdje ging de bal toch bij vlagen steeds vlotter rond. De eerste echte kans was ook meteen raak. Na een mooie aanval over rechts was Mees Hoekstra goed doorgelopen, hij trok de bal uitstekend voor op het hoofd van Jacco Kazemier. Diens kopbal kon nog worden gered, maar in de rebound was het een koud kunstje voor diezelfde Kazemier: 0-1 na 26 minuten voetbal. Gezien het spelbeeld dan niet meer dan terecht.

De eerste helft werd echter ontsierd door de vele fluitsignalen van de leidsman, welke bij het lichtste lichamelijk contact al affloot. Dit leverde met name voor Veendam erg veel vrije trappen op, die ze dan hoog in het Buitenposter doelgebied probeerden te pompen. Dit was echter buiten doelman Eelze Spinder gerekend, die heerste in zijn gebied. Buitenpost grossierde in foute laatste passes, waardoor men naliet de score verder uit te breiden. De ruststand was derhalve 0-1. Bij deze stand was Veendam gedegradeerd, en bereikt Buitenpost de finale.

In de rust werden de puntjes op de i gezet, want Buitenpost had simpelweg de volledige controle. Toch kwam men niet scherp uit de kleedkamer, Veendam wervelde het eerste kwartier na rust werkelijk over het veld. Buitenpost kreeg steeds de bal niet weg en incasseerde vele vrije trappen en corners: precies wat we niet wilden. Het was dan ook wachten op de gelijkmaker, en die kwam er na 54 minuten spelen. Een voorzet vanaf rechts werd overtuigend binnengekopt: 1-1. Wederom gezien het spelbeeld dan terecht.
De gelijkmaker was voor Buitenpost het teken om een tandje bij te schakelen, terwijl bij Veendam de brandstof opraakte. De eerste krampgevallen waren daar na een uur spelen, de Buitenposter prooi leek kwetsbaar. Een rollertje van Mike Visser en een schot hoog over van Kazemier na een prachtige actie van Hoekstra konden de Veendammer doelman echter niet verontrusten. De kansen namen toe, maar de klok tikte snel door. Na een mooie aanval werd Visser weer vrijgespeeld, passeerde zijn directe tegenstander uitstekend, maar werd vervolgens schandalig hard onderuitgekegeld: de scheidsrechter kon niet anders dan een vrije trap toekennen. We schrijven minuut 78, 2 minuten voor het einde van de reguliere speeltijd (althans dat dachten we), en aanvoerder Willem de Boer neemt plaats achter de bal. Een vrije trap op zeker 30 meter, schuin links van het doel. Waar de doelman een voorzet verwachtte, probeerde de Boer het ineens. EN HOE!!!!! 1-2 vlak voor tijd! De ontlading was gigantisch, want men wist dat ze dit niet meer weg zouden geven. De blessuretijd duurde maar liefst 9 (!) minuten, waarin Veendam nog meermaals de bal in de zestienmeter pompte. Dit echter zonder succes, het enige wat nog geraakt werd was het hoofd van Kazemier die dizzy (net als vorige week) even het veld moest verlaten. Na 89 minuten voetbal vond scheidsrechter Warrink het welletjes en floot hij voor de laatste maal. Buitenpost kon trots zijn op hun teamprestatie en mag zich opmaken voor de finale, volgende week zaterdag 16 juni tegen vv Winsum JO17-1. Inzet is dan een plek in de vierde divisie. De komende dagen zal er meer duidelijk worden over de locatie (neutraal terrein) en het aanvangstijdstip. De JO17-1 hoopt op zo veel mogelijk supporters, nog meer dan er vandaag al waren wat absoluut al fantastisch was.

1-2 WINST IN DE LAATSTE MINUTEN!!!! VOLGENDE WEEK FINALE TEGEN WINSUM!!!!

Geplaatst door VV Buitenpost O17-1 op zaterdag 9 juni 2018