Zeerobben 1 – Buitenpost

Buitenpost na strafschoppen uitgeschakeld door Zeerobben

In de districtsbeker trok tweedeklasser Zeerobben zaterdag aan het langste eind in een spannende strafschoppenserie. Na een reeks van negen penalty’s schakelden de Harlingers vierdedivisionist Buitenpost uit: 8-7. De reguliere speeltijd was in 2-2 geëindigd. “Elke bekerronde is er een schlemiel. Nu zijn wij dat, maar dat hebben we over onszelf afgeroepen”, aldus de balende Buitenpost-trainer Willem Brouwer.

De laatste keer dat Buitenpost in Harlingen voetbalde, 21 april 2018, werd het kampioenschap in de eerste klasse behaald. Nu keerden de Blauwkes met een kater huiswaarts. Buitenpost begon de vierde bekerronde met Danny Boersma in de basis, voor het eerst na bijna een jaar blessureleed. De start was veelbelovend met een vroege voorsprong. In de achtste minuut kwam Sam Wormmeester via een paar schijven vrij voor de keeper en hij rondde beheerst af. Buitenpost had een veldoverwicht maar had wel moeite het spel te maken. Tien minuten na de goal kreeg Wormmeester opnieuw een kans. Nu ging zijn schot over. Vervolgens waren er mogelijkheden voor Willem de Boer, Bas Verbree en Mark Huizinga. Hun doelpogingen gingen over of naast.

Verwoestende uithaal
Na ruim een half uur spelen was er uit het niets de eerste kans voor Zeerobben. Cyrus Boerman kwam vrij voor Kevin van der Meulen, maar de doelman kon met zijn voet redding brengen. Twee minuten later had Boerman een geweldige pass op Dylan Drent. De spits bedacht zich niet en haalde verwoestend uit. De bal verdween achter Van der Meulen in de verre hoek: 1-1. Buitenpost moest duidelijk van de schrik bekomen want in het resterende kwartier voor de rust zakte de ploeg weg.

Energie
In de tweede helft kwam Mark van der Meer in het veld voor Durk de Haan. Zijn eerste balcontact was meteen raak. Vanaf rechts trok hij naar binnen en schoot hard van ruim twintig meter op doel. De bal ging in de linkerbovenhoek tegen de touwen. Het antwoord van Zeerobben was nog meer energie in de wedstrijd te gooien. Van der Meulen moest een kopbal wegtikken en even later was de thuisploeg gevaarlijk vanuit een counter. Aan de andere kant scoorde Rik Weening vanuit buitenspel en ging een kopbal van Verbree uit een hoekschop net over. Drie verse wissels twintig minuten voor tijd konden het spelbeeld niet veranderen. Zeerobben bleef geloven in een goed resultaat en Buitenpost ging slecht om met de geboden ruimte.

Op de paal
Net voor tijd ging het toch nog mis voor Buitenpost. In de verdediging werd niet goed ingegrepen, Van der Meulen kreeg de bal tegen zich aan, Boerman frommelde de bal richting doel en gaf bij de doelpaal alsnog het laatste zetje: 2-2. Het strijdende Zeerobben gaf nog eens vol gas, maar in de laatste minuut kreeg Buitenpost dé kans om het duel te beslissen. Invaller Frits Veenema kwam alleen voor de keeper, maar die laatste bracht redding. In de allerlaatste seconde van de wedstrijd schoot Wormmeester van afstand op de paal.

Penaltyserie
Penalty’s moesten dus een winnaar aanwijzen. De eerste serie van vijf gingen voor beide ploegen vlekkeloos. Voor Buitenpost schoten Robin Huisman de Jong, Bas Verbree, Joran Olijve, Sam Wormmeester en doelman Kevin van der Meulen raak. Vervolgens maakten ook Bernd Douma en Edwin Schaafsma geen fout. Ook voor Zeerobben ging het tot 7-7 goed. Daarna mikte Frits Veenema te hoog en keerde Van der Meulen de achtste strafschop van Zeerobben. De Harlinger keeper stopte daarna de negende penalty die door Youri Sletering werd ingeschoten. Man of the match Cyrus Boerman besliste daarna de bekerthriller door raak te schieten.

Ondermaats presteren
Trainer Brouwer “Je wilt graag vroeg op voorsprong komen en dat deden we. Als je dan op 2-0 komt, gooi je de wedstrijd in het slot. Maar we speelden de kansen slecht uit. Daarna kwam Zeerobben terug met een wereldgoal. In de tweede helft kom je weer vroeg op voorsprong. Vervolgens hebben we te weinig gebracht. Dan vraag je om problemen.” Brouwer baalde van het ondermaats presteren van zijn team. “Er zijn te veel spelers uit vorm. We mogen een dag ziek zijn en dan focussen op Genemuiden thuis.”

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries (70. Bernd Douma), Danny Boersma, Mark Huizinga (83. Robin Huisman de Jong), Durk de Haan (46. Mark van der Meer), Youri Sletering, Bas Verbree, Edwin Schaafsma, Willem de Boer (70. Joran Olijve), Sam Wormmeester, Rik Weening (70. Frits Veenema)

Scoreverloop: 8. Sam Wormmeester 0-1, 34. Dylan Drent 1-1, 47. Mark van der Meer 1-2, 84. Cyrus Boerman 2-2. Zeerobben wint na strafschoppen: 8-7
Gele kaart: –

Verslag: PL