Vertrouwen voor bekerclash groot bij fit Buitenpost

Met één, misschien wel twee bussen vol supporters reist Buitenpost morgen af naar het noordoosten van Drenthe, waar de plaatselijke voetbaltrots het om vijf uur ’s middags in de kwartfinales van het toernooi om de noordelijke districtsbeker opneemt tegen Nieuw Buinen. Bij winst verzekert de formatie van trainer René van der Weij zich van een ticket voor de eerste ronde van de landelijke KNVB-beker in het volgende seizoen. ,,En dus willen we heel graag winnen”, benadrukt voorzitter Paul Olijve. ,,Dat zou geweldig zijn.”

Flow
,,Dit is de eerste keer in de clubgeschiedenis dat we zó ver zijn gekomen in de beker”, weet de preses van het dit jaar jubilerende Buitenpost, dat in mei zijn 75e verjaardag viert. ,,Als de jongens doen wat ze kunnen, dan hebben we hier straks binnen een paar weken tijd wel drie feestjes.” Want ja, naast de strijd om een plaats in de halve eindstrijd van het bekertoernooi is Buitenpost ook nog inde race voor de derde periodetitel in de eerste klasse E. ,,Van de laatste vijf wedstrijden hebben we er vier gewonnen”, zegt Van der Weij. ,,Het geeft wel aan dat we in een flow zitten. Een poosje geleden moesten we door vakanties en blessures wat spelers missen, maar inmiddels is vrijwel iedereen fit. Met het naderde einde van de competitie doen we nog op meerdere fronten mee. Dat is wel wat anders dan vorig jaar, toen we in de beker al vroeg werden uitgeschakeld en na zeven gelijke spelen in de competitie vrijwel nergens meer om speelden.”

Vertrouwen
Gesteund door de knappe 2-1 zege op koploper HZVV van afgelopen weekeinde leeft de selectie van Van der Weij vol vertrouwen toe naar de bekerclash met Nieuw Buinen, dat uitkomt in de zondag eerste klasse F. ,,Ik geef ons een goede kans”, verzekert Van der Weij, die het spel van de Drentse opponent twee weken geleden tijdens het competitieduel met FVC (1-0 nederlaag, red.) al eens bekeek. ,,Het is een goede ploeg, met veel lengte, passie en strijd. Maar als wij ons eigen, aanvallende spelletje blijven spelen, voorzie ik geen grote problemen. Zowel qua snelheid als techniek zijn we wat in het voordeel.” Mocht het morgen aflopen zoals gepland, dan hoopt men in Buitenpost volgend seizoen een profclub te mogen verwelkomen. Van der Weij: ,,De meeste jongens hebben dat nog nooit meegemaakt. Het zou een mooie beloning zijn. Zelf heb ik in 2011met Harkemase Boys in de beker al eens tegen sc Heerenveen gespeeld (6-1nederlaag, red.). Een prachtige ervaring, die de gemiddelde amateurvoetballer nooit zal vergeten.”

Gezonde spanning
Zover is het echter nog lang niet. Eerst zal met Nieuw Buinen moeten worden afgerekend. ,,Pas als dat lukt, Als de jongens doen wat ze kunnen, dan hebben we straks binnen een paar weken drie feestjes mag je verder kijken”, beseft Van der Weij. ,,Maar ik maak me geen zorgen over jongens die te veel gaan zweven. Er heerst een gezonde portie spanning. Dat is alleen maar goed.” Bij genoeg animo reist er naast de spelersbus nog een tweede touringcar met supporters mee naar Nieuw Buinen. ,,Daarover nemen we vandaag een beslissing”, zegt voorzitter Olijve. ,,Ik ben er hoe dan ook van overtuigd dat er genoeg blauw-wit langs de lijn te zien zal zijn. De meeste teams zijn vrij en kunnen er dus bij zijn. Of er, voor het geval we winnen, al festiviteiten in Buitenpost gepland staan? Nee, maar de deuren van de kantine zijn snel geopend.”

Bron: Friesch Dagblad, Lars Goerres

• Wedstrijd: Buitenpost - Quick '20