Voetbalterrein ‘s ochtends rookvrij, hoe zat dat ook alweer?

Sinds 2017 is het terrein van VV Buitenpost ’s ochtends rookvrij. Veel mensen houden zich hieraan, maar niet iedereen is op de hoogte van het besluit dat bijna zes jaar geleden is genomen. Hoe zat het ook alweer?

Sporten is gezond, terwijl (mee)roken schadelijk is voor de gezondheid. Daarom vraagt het bestuur aan iedereen het sportpark tot het middaguur rookvrij te houden. Dan zijn er veel kinderen op het terrein. Hiermee wil VV Buitenpost de jeugd het goede voorbeeld geven en ze beschermen tegen de verleiding van roken en het schadelijke meeroken.

Zien roken, doet roken
Zijn rokers dan niet welkom op De Swadde? Jawel, maar de club vraagt rokers om buiten het zicht van de kinderen en niet langs de lijn te roken. Want: zien roken, doet roken. Als kinderen anderen zien roken lijkt dat normaal en misschien zelfs aantrekkelijk. Zeker als zij mensen zien roken naar wie zij opkijken, zoals andere voetballers, trainers en ouders.