VV Buitenpost contracteert Kevin Waalderbos als nieuwe hoofdtrainer

Kevin Waalderbos is komend seizoen de nieuwe hoofdtrainer van VV Buitenpost. De 43-jarige Assenaar volgt Willem Brouwer op die voor de zomer afzwaait. Waalderbos is als trainer van Flevo Boys twee keer op bezoek geweest in Buitenpost, de club is dus geen onbekende voor hem en omgekeerd. Op dit moment traint hij zondag eersteklasser vv Emmen. “Ik rij met een glimlach naar Buitenpost. Ik zal hier de komende tijd wel een paar thuiswedstrijden bekijken”, zegt Waalderbos.

Kort nadat bekend was dat Brouwer zou stoppen bij de Blauwkes, kreeg Waalderbos een telefoontje uit Buitenpost. Daarna is het snel gegaan. “Buitenpost heeft doortastend gehandeld, dat zegt wel iets over de vereniging. Het gevoel is goed en ik stap er niet blind in, ik ken de club. Buitenpost heeft veel jongens uit het eigen dorp in het eerste elftal. Organisatorisch staat het hier als een huis.” Hij kijkt ernaar uit om aan de slag te gaan. “Er staat een goede basis waar ik mee verder kan. Buitenpost staat er goed voor, complimenten aan de staf en de groep.” De technische commissie en het bestuur van Buitenpost zijn blij met de komst van Waalderbos. “We zijn zeer content dat hij ja heeft gezegd. Hij is fanatiek en heeft een enthousiaste uitstraling. Hij wil jonge jongens een kans geven, dat is ook wat wij graag willen”, aldus voorzitter Paul Olijve. “Wat ook mooi is dat de naam van Kevin uit de spelersgroep zelf naar voren is gekomen.”

Energie en plezier
Waalderbos woont met zijn vrouw en drie kinderen in Assen. Hij is werkzaam als gymleraar op een scholengemeenschap in Leek, zijn geboortedorp. Zijn voetbalcarrière begon bij vv Leek. Als 17-jarige maakte hij zijn debuut in het eerste elftal waar zijn vader trainer was. Via GRC Groningen kwam hij uiteindelijk bij Be Quick 1887. De eerste stappen in het trainersvak waren bij Leek Rodenburg, waarna hij weer terechtkwam bij Be Quick, eerst als assistent en later als hoofdtrainer. “Daar heb ik een geweldige periode gehad.” Twee seizoenen was Waalderbos coach van hoofdklasser Flevo Boys. Nu is hij bezig aan z’n tweede jaar bij vv Emmen. “Wat voor soort trainer ik ben? Ik sta midden in de groep, ben toegankelijk maar ook duidelijk. Het teamproces vind ik het belangrijkst. Ik ben gek op het spelletje, ik ben 24 uur per dag met voetbal bezig. Het trainerschap is een ervaringsvak. Ik ben een betere trainer dan tien jaar geleden. Ik hang niet een bepaald spelsysteem aan. Belangrijker is dat het publiek ziet dat mijn ploeg met energie en een plan speelt. En spelers moeten plezier hebben.” Het gesprek met Waalderbos in de kantine eindigt. Hij gaat zijn dochter aanmoedigen die met FC Assen MO15-1 tegen Buitenpost/WTOC MO15-1 speelt. Hij rijdt met een glimlach terug naar huis. De eindstand is 4-6.