Wederom status Lokale Jeugdopleiding toegekend

De directie van de KNVB heeft het advies van NMC Bright overgenomen om VV Buitenpost wederom de status van Lokale Jeugdopleiding toe te kennen. Dit betreft nu dus een her-certificering. De beoordeling is een onderdeel van het Kwaliteit & Performance Programma voor jeugdopleidingen, uitgevoerd door de KNVB en het onafhankelijk adviesbureau NMC Bright. De afgenomen audit stond o.l.v. Harm Zeinstra (oud-doelman van o.a. SC Cambuur, SC Heerenveen, Heracles en FC Emmen) en Ab v.d. Velde (KNVB).

Stappen gemaakt
Het was alweer drie jaar geleden toen de jeugdopleiding van vv Buitenpost het certificaat Lokale Opleiding mocht ontvangen. De uitreiking van dit certificaat gebeurde in een tijd dat het coronavirus nog zeer actief was in ons land. De helaas inmiddels overleden KNVB-nestor Auke v.d. Horn kwam toen langs bij de club om het certificaat aan te bieden.

In de afgelopen voetbalseizoenen heeft de jeugdopleiding niet stilgezeten. Er is hard gewerkt om te voldoen aan de gestelde criteria. Daarnaast is gewerkt om de jeugdopleiding te verbeteren. Er lagen immers adviezen van de KNVB op het gebied van o.a. de voetbaltrainingen aan de jeugdteams te professionaliseren. Er is veel gepraat en overleg gevoerd met de jeugdtrainers van o.a. de standaardteams over speelwijzen. Dit is namelijk een aandachtspunt binnen de opleidingsvisie van de club. Het aandacht vragen voor de passende richtlijnen voor trainingen en wedstrijden.

Jeugdvoetbalbeleidsplan
Er lag in maart 2020 al een gedegen jeugdvoetbalbeleidsplan, maar deze is nog scherper weggezet en verschillende onderdelen zijn uitvoeriger uitgewerkt. Onderdelen als interne scouting en de procedure teamindelingen zijn nog duidelijker beschreven. Er is tijdens de her-certificering, welke om de drie seizoenen moet worden ondergaan (eis KNVB) aangetoond te voldoen aan de kwaliteitseisen voor de status Lokale Jeugdopleiding. De KNVB is volledig meegegaan met het advies van NMC Bright en is dan ook overgegaan tot het verlengen van de status Lokale Jeugdopleiding

Trots
Onder de toeziende ogen van ruim 100 jeugdvoetballers, een grote groep jeugdtrainers, belangstellenden (ouders pupillen), het jeugdbestuur en de TC mocht hoofdjeugdopleiding Wietse v.d. Veen het certificaat Lokale Jeugdopleiding voor de periode 2023-2026 in ontvangst nemen uit handen van KNVB-ambassadeur Sije Heidstra. De heer Heidstra begon met het vertellen van het feit dat hij jaren geleden hoofdtrainer was geweest. Zijn toenmalige leider was niemand minder dan de voorzitter van nu, namelijk Paul Olijve. “Ook toen al waren mensen als jullie voorzitter zeer ambitieus.  Jullie mogen best trots zijn om bij deze ambitieuze dorpsclub actief te zijn. Er wordt in jullie voetbalopleiding zeer veel tijd en energie gestoken om de jeugdopleiding op niveau te houden en liefst te verbeteren. Daarom mag ik, namens de KNVB, deze her-certificering uitreiken” aldus deze KNVB-ambassadeur.

Complimenten
Hierna nam jeugdvoorzitter René Rispens het woord. Rispens bedankte in eerste instantie de heer Heidstra, dat deze aanwezig was en of hij wilde doorgeven bij de KNVB dat v.v. Buitenpost zeer blij is met deze her-certificering. De jeugdvoorzitter benoemde nog wel even de Technische Commissieleden Wijtze v.d. Meer, Roel Wijma, Bauke Jan Stuursma, Ronnes Bloembergen en hjo-er Wietse v.d. Veen. “Onze Technische Commissie heeft wederom fantastisch werk geleverd. Onze complimenten en bedankt voor jullie inspanningen het hele seizoen door” aldus een tevreden jeugdvoorzitter.

Hierna gingen ruim 100 jeugdvoetballers, voetballend in de teams JO7 t/m JO12, verder met de voetbalactiviteit KNVB Voetbalfestival, welke deze middag werd georganiseerd. De komende drie seizoenen zal er zeker weer veel tijd en energie worden gestoken in de Jeugdopleiding.