Wintertransfer: Buitenpost verwelkomt spits Aleksandar Radenkovic

Sinds januari traint spits Aleksandar Radenkovic (23) mee bij VV Buitenpost. Zaterdag maakt hij deel uit van de selectie in de uitwedstrijd tegen Eemdijk. De wintertransfer was mogelijk omdat Aleksandar in het buitenland voetbalde bij het Duitse Grün-Weiß Firrel. Bij Buitenpost komt hij een bekende tegen: trainer Willem Brouwer. “Ik heb eerder onder Willem gespeeld, bij VV Drachten”, vertelt Aleksandar.

Rode Ster Belgrado
De spits is geboren in Servië en opgegroeid in Drachten. Daar is hij begonnen met voetballen bij VV Drachten. Na een korte uitstap bij GRC Groningen keerde hij terug bij de Drachtster zondagploeg. Maar voor Aleksandar lonkte het profvoetbal. “Ik heb het geprobeerd bij Emmen en ben mee geweest op trainingskamp van Rode Ster Belgrado, maar helaas is dat niks geworden. En toen kon ik in 2020 naar Grün-Weiß Firrel.” Deze semiprofclub, op een half uur rijden van Leer, komt uit in de Landesliga, te vergelijken met de Nederlandse hoofdklasse.

Frisse start
Na ruim twee jaar in Duitsland verloor hij het plezier wat in het voetballen. “Er wordt daar veel op conditie getraind en minder op tactisch gebied. Dat miste ik. Ik ben Willem Brouwer altijd blijven volgen en heb hem deze winter gesproken. En zo mocht ik meetrainen bij Buitenpost”, legt hij uit. Aleksandar besloot zijn contract bij GW Firrel in te leveren en voor zijn kans te gaan bij de Blauwkes. “Een frisse start. Ik ben hier goed opgevangen en voel me thuis tussen de Friezen. Buitenpost is een mooie dorpsclub. Het is hier hard trainen en presteren, maar ook genieten.”

Eerste minuten
Aleksandar is een aanvallend ingestelde speler die van pressievoetbal houdt. “Lekker druk zetten naar voren, ik probeer veel in de bal te komen. Mijn favoriete positie is de spits, maar ik kan ook uit de voeten op de flanken en op de 10. Ik probeer hier veel op te pikken van de trainers en medespelers. Tegen Eemdijk hoop ik mijn eerste minuten te mogen maken.”