Buitenpost bekert verder na eenvoudige winst op Roden

Buitenpost heeft zaterdag ook de derde bekerwedstrijd op rij eenvoudig gewonnen. De Blauwkes waren veel sterker dan zondags tweedeklasser Roden. Het duel, een kat-en-muisspel, eindigde in 6-2. Met dit resultaat mag Buitenpost verder bekeren.

Eenrichtingsverkeer
Het was eenrichtingsverkeer zaterdagmiddag en -avond. Met zo nu en dan sublieme combinaties werd Roden helemaal zoek gespeeld. Buitenpost had echter veel kansen nodig om doelpunten te kunnen maken. Pas na twintig minuten werd de score geopend door Robin Huisman de Jong. Hij krulde een vrije trap fraai in de kruising. Daarna was de ban gebroken en liep Buitenpost gemakkelijk uit naar 3-0 via doelpunten van Rolf Dijk en Rudmer Loonstra. Een slippertje van keeper Kevin van der Meulen op slag van rust, hij liet de bal uit zijn handen glippen, leverde zowaar een doelpunt van Guido Bos op voor de tot dan toe nog kansloze Drenten.

Krachtsverschil
Aan het begin van de tweede helft gaf Huisman de Jong een prachtige pass op Berend Schootstra die beheerst de 4-1 maakte. Vervolgens stond de lat en de paal in de weg voor Rob Dijkstra, Rudmer Loonstra en Martijn van Roeden. In plaats dat Buitenpost de score verder opvoerde, viel de goal uit het niets aan de andere kant. Geklungel in de verdediging door Wim de Vries leverde de Drenten plotseling een kans op die door Vincent van Santen werd verzilverd: 4-2. Twintig minuten voor tijd was het invaller Joran Olijve die het grote krachtsverschil beter in cijfers uitdrukte: 5-2. In blessuretijd wist een andere invaller, verdediger Joost Jesse Visser nog de 6-2 te maken.

Mooie doelpunten
“Ik heb echt goed voetbal gezien, goede snelle aanvallen en mooie doelpunten”, aldus Buitenpost-trainer René van der Weij. “Helaas geven we vandaag de tegendoelpunten weg en dat doen we, wanneer de tegenstand nihil is. Daarom ben ik blij dat volgende week het echte werk weer gaat beginnen. Dan verslappen we niet.” Zaterdag begint de competitie met een thuiswedstrijd tegen het Leeuwarder Blauw Wit ’34.

Lees hier het volledige wedstrijdverslag van Anne de Haan.