Buitenpost schrijft geschiedenis met bekerzege

VV Buitenpost is voor het eerst in de geschiedenis van de club doorgedrongen tot de halve finale van de noordelijke districtsbeker. Zaterdag werd zondag eersteklasser Nieuw Buinen na penalty’s verslagen. Met dit resultaat heeft de formatie van trainer René van der Weij zich tevens geplaatst voor de landelijke KNVB-beker komend seizoen.

Wim
Vier minuten voor tijd leek het erop dat invaller Wim de Vries met een raak schot de wedstrijd voor Buitenpost had beslist, maar in de laatste seconden van de blessuretijd wisten de Drenten toch nog de gelijkmaker te scoren via het lichaam van dezelfde De Vries. In de strafschoppenserie hielden de Blauwkes het hoofd koel en schoten ze alle ballen binnen. Nieuw Buinen miste de eerste twee penalty’s waarna de terechte winnaar feest kon vieren. De volgende tegenstander in de beker is hoofdklasser Staphorst. Een sterke ploeg die nog volop meedoet in het kampioenschap. De wedstrijd is dinsdagavond 25 of woensdagavond 26 april in Staphorst.

Eerste helft
In de eerste helft was het moeilijk voetballen voor Buitenpost op het hobbelige veld met lang gras en de straffe wind tegen. De fysiek sterkere tegenstander kon duidelijk beter met de elementen omgaan en gokten op snelle uitbraken met de boomlange, stevige spits Koen Hateboer. Het veldoverwicht van Buitenpost leverde een aantal kansen op. Zo was Rob Dijkstra dichtbij de 1-0, maar de Drentse keeper kon zijn schot met zijn vingertoppen over het doel tikken. Nieuw Buinen-spits Hateboer had moeten scoren toen hij de bal plotseling voor zijn voeten kreeg op nog geen meter voor de doellijn. Hij kreeg het wonderwel voor elkaar om over te schieten.

Tweede helft
In de tweede helft zakte het niveau langzamerhand weg. Past een kwartier voor tijd lukte het Buitenpost goed druk te zetten tegen de moegespeelde tegenstander en kreeg het verschillende mogelijkheden. Nadat Rob Dijkstra op de paal had gemikt, lukte het invaller Wim de Vries uit een van de vele hoekschoppen succesvol uit te halen. De ontlading was groot bij de ploeg en het massaal meegereisde publiek uit Buitenpost, dat in de meerderheid was in Nieuw-Buinen. Groot was de teleurstelling dat in de vijfde minuut van blessuretijd Nieuw Buinen toch langszij wist te komen.

Strafschoppen
Strafschoppen moesten de winnaar aanwijzen. De eerste penalty van de serie was raak voor aanvoerder Berend Schootstra. Zijn collega Hateboer schoot goed in, maar Buitenpost-keeper Robert van der Laan redde uitstekend. De volgende rake strafschop was van Rudmer Loonstra. Vervolgens schoot een Drentse speler over en bracht Simon Schreiber koelbloedig de stand op 3-0. Nieuw Buinen scoorde vervolgens via de lat 3-1 waarna Marco van Leijen de beslissende strafschop mocht nemen. Hij verzuimde niet waarop het sportpark ontplofte.

Lees hier het volledige wedstrijdverslag.

Bekijk hier de samenvatting op RTV Drenthe.

• Wedstrijd: Buitenpost - Quick '20
  • Datum: 23-03-2024