Buitenpost wint dankzij vrije trap van Oranje Nassau

Buitenpost speelde zaterdag een typische 0-0 wedstrijd tegen Oranje Nassau. Beide ploegen waren aan elkaar gewaagd en gaven weinig kansen weg. Toch trok Buitenpost aan het langste eind. Ruim een kwartier voor tijd mocht Robin Huisman de Jong aanleggen voor een vrije trap. Zijn fraaie schot ging via de vingertoppen van de keeper in het doel: 1-0.

Verdedigers
Vanwege de vele regen werd de wedstrijd op het B-veld, het kunstgrasveld gespeeld. Na tien minuten spelen kreeg de thuisploeg een eerste kans. Martijn van Roeden gaf vanaf links voor, maar de bal was net te hoog voor de inkomende Rudmer Loonstra. Even later probeerde Joran Olijve het van afstand. De doelman van Oranje Nassau liet de bal los, maar die rolde net niet over de lijn. Pas na twintig minuten spelen kregen de gasten een eerste kans, maar keeper Kevin van der Meulen redde goed. Verder gebeurde er weinig voor beide doelen. In de opbouw ging het aan twee kanten vaak mis, terwijl de verdedigers goed stonden opgesteld. Oranje Nassau gooide wel wat meer energie in de wedstrijd, zonder echt gevaarlijk te worden.

Kruising
In de tweede helft veranderde het spelbeeld weinig. Het lukte beide ploegen niet om hun aanvallers goed in stelling te brengen. Pas na twintig minuten werden de Groningers tweemaal gevaarlijk. Opnieuw stond Van der Meulen goed op te letten. Daarop kwam Jorrit Terpstra in het veld voor Rudmer Loonstra en bracht wat nieuw elan in het team. Na een Buitenposter aanval beging een verdediger van Oranje Nassau een overtreding op Rolf Dijk. Een dure fout, zo zou blijken. Uit de toegekende vrije trap schoot Huisman de Jong namelijk fraai in de kruising. De Groninger coach Patrick Zwart, oud-trainer van Buitenpost, greep in door drie wissels toe te passen. Zij konden het tij niet meer keren. Bijna werd het nog 2-0 door een vrije trap van aanvoerder Berend Schootstra in blessuretijd. Zijn poging werd net overgetikt door de keeper.

Aan elkaar gewaagd
Buitenpost-trainer René van der Weij was zeer blij met de overwinning tegen de sterke tegenstander. “Beide teams waren erg aan elkaar gewaagd. De defensies stonden goed en waren sterk. Daarom waren er niet veel kansen. Door een fantastische vrije trap scoren we. Een extra doelpunt was echter niet terecht geweest, als je na de verhoudingen in het veld kijkt”, aldus Van der Weij. Zaterdag 25 november staat een echte streekderby op het programma: Be Quick Dokkum – Buitenpost.

Lees hier het volledige wedstrijdverslag.