RIVM onderzoekt rubberkorrels op ons sportpark

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft vorige week monsters genomen van rubberkorrels op sportpark De Swadde. Het rubbergranulaat is meegenomen in het onderzoek naar mogelijke gezondheidsrisico’s van de korrels uit oude autobanden.

Stofzuiger
Met een stofzuiger zijn op 6 plekken op het kunstgrasveld van onze buren KV Flamingo’s rubberkorrels opgezogen. Vv Buitenpost beschikt over het hetzelfde kunstgras met hetzelfde rubbergranulaat. De korrels zijn in een glazen fles meegenomen naar een laboratorium. Daar wordt geanalyseerd welke stoffen in welke hoeveelheid er in zitten. In totaal worden er 100 kunstgrasvelden in Nederland onderzocht. De resultaten van het RIVM-onderzoek naar mogelijke gezondheidsrisico’s zijn eind 2016 beschikbaar.

Lees hier meer over het RIVM-onderzoek.

Lees hier het dossier rubbergranulaat kunstgras van de KNVB.

Ons bestuur heeft eerder besloten het kunstgrasveld te sluiten voor jeugdspelers.
Lees hier meer daarover.

Foto: Bruisend Buitenpost.