Winst op Blauw Wit brengt Buitenpost aan kop

Buitenpost had zaterdag veel kansen nodig om Blauw Wit ’34 te kunnen verslaan. Pas in de slotfase maakten de Blauwkes het verschil in Leeuwarden. Na een 1-0 achterstand werd het uiteindelijk 1-3 door 2 doelpunten van Rik Weening en 1 van Martijn van Roeden. Doordat de wedstrijd van koploper Drachtster Boys tegen Oranje Nassau werd afgelast door sneeuwval, passeert Buitenpost de Drachtsters op de ranglijst en staat de ploeg van René van der Weij nu bovenaan.

Kort aangeslagen
De beginfase van het duel was duidelijk voor Buitenpost. Meteen werden er een aantal kansen gecreëerd. Maar het was Blauw Wit dat tegen de verhouding op 1-0 kwam. Na balverlies op het middenveld wist Wiebe Bakker na bijna een half uur te scoren. Buitenpost leek slechts kort aangeslagen, want de mouwen werden opgestroopt en nieuwe aanvallen opgezet. Dit leidde een paar minuten later tot een geweldige voorzet van Martijn van Roeden die over de Leeuwarder keeper Wilpstra tussen een verdediger van Blauw Wit en Rik Weening inviel. Beide spelers beroerden de bal, waarna Weening net het laatste zetje kon geven: 1-1.

Risico
In de tweede helft ging Buitenpost door met het aanvallende spel. Maar ook nu werd er slordig omgesprongen met de kansen en stuitten de aanvallers op de goed keepende Kevin Wilpstra. Met nog een kwartier de spelen nam Van der Weij meer risico door van systeem te veranderen om de overwinning toch over de streep te trekken. Verdediger Robin Huisman de Jong schoof door naar het middenveld en Van Roeden werd naast Weening in de spits gezet. Vijf minuten later was het 1-2. Invaller Durk de Haan stond aan de basis van de voorsprong. Hij bereikte Huisman de Jong, die op zijn beurt Van Roeden schitterend in stelling bracht. Van Roeden twijfelde niet en knalde de 1-2 tegen de touwen. In de volgende aanval werd Weening weggestuurd en hij rondde net voor het eindsignaal koel af: 1-3.

Verdediging
Buitenpost-trainer Van der Weij was tevreden over de overwinning. “Maar we belonen onszelf te weinig. Het rendement moet omhoog. Ik vond het ook een overwinning van de verdediging, we hebben bijna geen kans weggegeven. Doordat de stand lang 1-1 bleef, bleef Blauw Wit erin geloven, dat is absoluut een compliment voor de tegenstander.”

Lees hier het volledige wedstrijdverslag.

• Wedstrijd: MASV - Buitenpost
  • Datum: 06-04-2024