Europees onderzoek: sporten op rubbergranulaat is veilig

Uit een Europees onderzoek blijkt dat het sporten op rubbergranulaat veilig is. De GGD geeft ook aan dat sporten op velden met rubbergranulaat veilig en verantwoord is. In december liet het RIVM weten dat voetballen op kunstgrasvelden die zijn ingestrooid met rubber korrels verantwoord is.

ECHA
De Europese Commissie heeft in juni 2016 het ECHA (European Chemicals Agency) de opdracht gegeven om de gezondheidsrisico’s te evalueren van rubber infill in kunstgras sportvelden. Daarbij heeft het ECHA naar de risico’s gekeken voor de algemene populatie, inclusief kinderen, speler en werknemers verantwoordelijk voor aanleg en beheer van deze velden. Gebaseerd op de resultaten vanuit het onderzoek concludeert het ECHA dat het risico voor eerder genoemden erg laag is. Gezien de concentratie polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s) is de kans op kanker heel klein. Dat is de belangrijkste conclusie van de onderzoekers van de ECHA. In het onderzoek kwam wel naar voren dat bij rubberkorrels in indoorkunstgrasvelden een stof kan vrijkomen die tot irritatie aan ogen en huid kan leiden. De ECHA adviseert sporters om te douchen na het spelen op kunstgras. Lees hier meer.

GGD
Het GGD advies is en blijft dat sport op velden met rubbergranulaat veilig is. Er is naar aanleiding van de uitzending van Zembla van 15 februari over rubbergranulaat volgens de GGD geen aanleiding om het eerder gegeven gezondheidsadvies bij te stellen. Lees hier de volledige verklaring van de GGD.

RIVM
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) kwam in december al met de uitkomsten van hun onderzoek. Het RIVM stelt dat voetballen op kunstgrasvelden die zijn ingestrooid met rubbergranulaat verantwoord is. Uit onderzoek door het RIVM blijkt dat het schadelijk effect van rubbergranulaat op de gezondheid is praktisch verwaarloosbaar. Lees hier onze berichtgeving daarover met een reactie van de KNVB en de gemeente Achtkarspelen. Lees hier ons nieuwsbericht over de Zembla-uitzending van 15 februari.

Bestuur
Het bestuur van VV Buitenpost heeft er begrip voor dat sommige ouders toch nog twijfels hebben over de gezondheidsrisico’s van het voetballen op kunstgras met rubber korrels. Onderzoeken tonen aan dat het spelen op de velden die zijn ingestrooid met rubbergranulaat wel veilig en verantwoord is. Het bestuur sluit zich daarom aan bij de adviezen van het RIVM, de GGD en de gemeente Achtkarspelen om alle leden te laten spelen op het kunstgrasveld.