Buitenpost – csv Apeldoorn

Buitenpost na winst op Apeldoorn in middenmoot

VV Buitenpost heeft zaterdag goede zaken gedaan. Door een welverdiende 2-1 winst op csv Apeldoorn zijn de Blauwkes deze ploeg gepasseerd op de ranglijst en hebben ze met 15 punten zelfs een plekje veroverd in de middenmoot. Het was voor Buitenpost een historische zege. Het is de eerste thuisoverwinning in de hoofdklasse. Doelpunten kwamen van Robin Huiman de Jong en Jorrit Terpstra.

Penalty
Bij Buitenpost ontbraken de geblesseerde aanvallers Rik Weening en Rudmer Loonstra. Nadat pupil van de week Sanne Bosma raak had geschoten, schoot Buitenpost ook fel uit de startblokken. In de derde minuut gaf Joran Olijve een goede diepe bal op Rolf Dijk die alleen op de keeper afging. Hij werd in het strafschopgebied echter van achteren neergehaald. Scheidsrechter Winkel wees terecht naar de stip en toonde verdediger Sebastian van Laar een gele kaart. Robin Huisman de Jong schoot de strafschop goed in waardoor keeper Patrick Jansen, die de goede hoek indook, geen schijn van kans had. Na de vroege 1-0 kon Dijk de score verdubbelen, maar hij werd op het laatste moment correct van de bal gegleden.

Omschakeling
Weer een paar minuten later ontsnapte de rappe Dijk wederom aan zijn tegenstander. Nu belandde zijn doelpoging op de paal. De rebound was voor Huisman de Jong, maar de bal ging over. Apeldoorn had het duidelijk lastig met de snelle omschakeling van Buitenpost. Alleen spits Sander Krijns was met een paar kansjes gevaarlijk. Op slag van rust kreeg Rob Dijkstra een grote mogelijkheid om te scoren. Dijk gaf goed breed op de middenvelder, maar zijn schot ging via de doelman naast. Zo ging de thuisploeg met slechts een 1-0 voorsprong de kleedkamers in.

Raak
Tien minuten na rust was er een grote kans voor Jorrit Terpstra op aangeven van Dijkstra. De bal stuiterde op moment van schieten net iets op waardoor zijn knal net over ging. Apeldoorn kon er ook in de tweede helft geen goede aanval tegenover zetten. Een vrije trap ging naast en ook een volgende doelpoging was geen probleem voor doelman Kevin van der Meulen. Twintig minuten voor tijd kreeg de ijverige Terpstra weer een kans, maar het lukte hem niet Jansen te passeren. Een minuut later was het wel raak. Olijve gaf een mooie bal op Dijk die vanaf rechts uithaalde. De keeper redde half waardoor de bal bij Terpstra uitkwam die eenvoudig binnen kon koppen.

Meer risico
Ook na de 2-0 waren de beste kansen voor Buitenpost. Zo schoot Dijk in de 78e minuut maar net voorlangs. Apeldoorn probeerde wel druk te zetten en ging meer risico nemen. Hierdoor ontstond er veel ruimte voor de thuisploeg, maar het lukte maar niet het duel definitief in het slot te gooien. Vijf minuten voor tijd was het plots raak voor de Apeldoorners. Een hoekschop werd binnengekopt door Jesse Perdon die net in het veld stond. Het leek nog spannend te worden in de resterende minuten, maar Buitenpost kwam niet meer in de problemen en kreeg zelfs nog een grote kans via Dijk. Uiteindelijk trok het elftal een terechte winst over de streep.

‘Eerder moeten beslissen’
Buitenpost-trainer was ook blij met de mooie en verdiende overwinning van zijn ploeg. “We hebben alleen nagelaten om de score sneller uit te bouwen, want de kansen hebben we daar zeker voor gehad”, klinkt het kritisch. “Ik vond dat we zaakjes goed voor elkaar hadden en in de omschakeling waren we gevaarlijk. We hebben goed verdedigd en denk niet echt een kans tegen gekregen, op wat afstandschoten na. Het wordt even spannend na de 2-1 die uit een corner valt, terwijl we het zelf eerder hadden moeten beslissen. Al met al een verdiende overwinning”, aldus Van der Weij. Woensdagavond speelt Buitenpost een bekerwedstrijd tegen zondags eersteklasser VV Heerenveen. Het duel begint om 20.00 uur en wordt gespeeld op De Swadde.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Aaron Boekhout, Danny Boersma, Robin Huisman de Jong, Joost Jesse Visser, Berend Schootstra (67. Wim de Vries), Jelmer Vos, Rob Dijkstra, Jorrit Terpstra (88. Pieter Henstra), Joran Olijve (78. Halbe Elsenga), Rolf Dijk
Opstelling csv Apeldoorn: Patrick Jansen, Melvin Bresser, Sebastian van Laar, Bruce Schotman (83. Jesse Perdon), Mike Peters (61. Oguzhan Sahin), Sander Krijns, Steven van Es, Jesse Hartgers, Lucas Scala, Fabian Put, Maikel Lange (61. Fedde Timmer)

Scoreverloop: 4. Robin Huisman de Jong (1-0), 72. Jorrit Terpstra (2-0), 85. Jesse Perdon (2-1)
Gele kaart: Robin Huisman de Jong, Joost Jesse Visser, Jorrit Terpstra (Buitenpost), Sebastian van Laar, Mike Peters, Jesse Hartgers (csv Apeldoorn)
Toeschouwers: 300

Foto’s zijn van Hans Zwamborn. Kijk ook op www.kiepie.nl.

• Wedstrijd: MASV - Buitenpost
  • Datum: 06-04-2024