Buitenpost – WHC

Duur puntenverlies voor Buitenpost

VV Buitenpost heeft maandagavond het inhaalduel met 1-4 verloren van concurrent WHC uit Wezep. De eerste helft speelden de Blauwkes slap en moesten ze twee treffers incasseren. Na rust was er plotseling wel veel strijd en maakte Joost Jesse Visser snel de aansluitingstreffer. Visser kreeg daarna een uitgelezen kans op de gelijkmaker, maar zijn strafschop werd gekeerd. Het bleek een breekpunt in de wedstrijd te zijn. In plaats van 2-2 werd het vlot daarop 1-3 en 1-4. WHC nadert hiermee Buitenpost tot drie punten op de ranglijst. De Blauwkes blijven vooralsnog op de veilige twaalfde plaats net boven de nacompetitiestreep staan, maar hebben een zwaar programma voor de boeg. Zaterdag komt nummer twee Staphorst op bezoek.

Gemakkelijk scoren
Nadat pupil van de week Hendrik Tuinstra raak had geschoten, begonnen beide teams aanvallend. Zowel Buitenpost, zonder de geschorste Robin Huisman de Jong en de geblesseerden Berend Schootstra en Jelmer Vos, als WHC kregen in een open wedstrijd kansen om de score te openen. Zo waren er goede mogelijkheden voor Joran Olijve en Rolf Dijk. De aanvallers uit Wezep hadden het vizier duidelijk niet op scherp. Een aantal opgelegde kansen werden jammerlijk gemist. Pas toen Buitenpost tot twee keer toe een cadeautje in de verdediging weggaf, was het gemakkelijk scoren voor WHC. Jelle Post en Jochem oude Booijink tekenden voor de 0-1 en 0-2. De gasten vonden steeds gemakkelijker de vrije man en waren fysiek de baas op het veld. De thuisploeg speelde daarentegen ver onder de maat en legde de Wezepers geen strobreed in de weg.

Vol op de aanval
Buitenpost-coach René van der Weij kon niet anders doen dan ingrijpen in de rust. Hij kwam met een dubbele, aanvallende wissel. Joran Olijve en Durk de Haan bleven achter in de kleedkamer en werden vervangen door Halbe Elsenga en Jorrit Terpstra voor meer creativiteit voorin. De Blauwkes startten fel in de tweede helft. Duels werden plotseling wel gewonnen en ook de tweede ballen waren nu voor Buitenpost. Na tien minuten besloot Van der Weij vol op de aanval te gaan en risico’s te nemen door achterin een-op-een te spelen. Verdediger Danny Boersma verliet het veld voor de jonge middenvelder Willem de Boer die zeer volwassen speelde. Elsenga had een paar mooie acties in huis en was net als Rob Dijkstra dicht bij een doelpunt. Na een uur spelen mocht Joost Jesse Visser een vrije trap nemen. Hij schoot schitterend raak. Met de 1-2 was het geloof volledig terug bij Buitenpost en leek WHC de kluts kwijt.

Penalty
Een kwartier voor tijd werd Elsenga binnen de beruchte lijnen gevloerd. Visser ging achter de bal staan, maar gleed in zijn aanloop licht weg waardoor keeper Jasper Kuiper de slap ingeschoten penalty kon stoppen. Toch gaf Buitenpost niet op en voelde dat de gelijkmaker eraan zat te komen. Maar de 2-2 viel niet. Aan de andere kant was het wel raak. Mitchel Dijkhof scoorde uit een fraaie vrije trap via de onderkant van de lat. Daarna probeerde de thuisploeg het nog wel en kreeg ook nog een paar prima mogelijkheden. Zo roste Rudmer Loonstra de bal voor een leeg doel over. WHC sloeg na een aantal puike reddingen van Kevin van der Meulen opnieuw toe en zette via Post de eindstand 1-4 op het scorebord.

Van der Weij is geschrokken
Het verloren zespuntenduel bezorgde trainer Van der Weij een slapeloze nacht, zegt hij dinsdag. “Ik dacht dat we er goed op stonden, ook zonder de jongens die we al weken missen met nu Robin Huisman de Jong daarbij. Ik ben heel erg geschrokken van ons niveau. Waar we vaak knokken en strijden voor elkaar was daar maandag helaas niet veel van te zien. Ik zeg het niet vaak maar dit was gewoon slecht. De tweede helft met frisse jongens ging het beter en konden we meer druk zetten. We maakten 1-2 en met een beetje mazzel maakte Halbe Elsenga de 2-2. En als we de penalty niet misten heb je een heel andere wedstrijd. We hebben vooral in de eerste helft terecht verloren van ons zelf. WHC speelde om te winnen, won de duels en dus is er niks op de 1-4 af te dwingen. Op Kevin van der Meulen na heeft niemand zijn niveau gehaald. De complimenten voor Halbe Elsenga en Willem de Boer. Hoe zij invielen en speelden, dat wil ik zien. Dat was dan wel het positieve van maandagavond.”

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Danny Boersma (55. Wim de Boer), Joost Jesse Visser, Aaron Boekhout, Rob Dijkstra, Rudmer Loonstra, Joran Olijve (46. Jorrit Terpstra), Durk de Haan (46. Halbe Elsenga), Rolf Dijk, Rik Weening
Opstelling WHC: Jasper Kuiper, Jochem Oude Booyink, Thijs Dekker, Robert Schonewille, Jonathan van Marle, Melvin Velthuis (89. Niels Wolterinck), Patrick Fijn, Mitchel Dijkhof, Wim van ’t Ende, Jelle Post, Nathan Duim (70. Mark van Petersen)

Scoreverloop: 27. Jelle Post 0-1, 39. Jochem Oude Booijink 0-2, 59. Joost Jesse Visser 1-2, 81. Mitchel Dijkhof 1-3, 85. Post 1-4. Bijz.: 77. Visser mist penalty.
Gele kaart: Joost Jesse Visser, Jorrit Terpstra, Rik Weening (Buitenpost)
Toeschouwers: 350

Foto’s zijn van Hans Zwamborn. Kijk ook op www.kiepie.nl.

• Wedstrijd: MASV - Buitenpost
  • Datum: 06-04-2024