Drachten 1 – Buitenpost

Buitenpost bekert verder na winst op Drachten

VV Buitenpost is een ronde verder in de districtsbeker. Zaterdag werd VV Drachten met 0-3 verslagen. Zoals verwacht had de hoofdklasser weinig moeite met de zondags derdeklasser, die er overigens een mooie wedstrijd van maakte. Alle doelpunten van de Blauwkes vielen uit dode spelmomenten. Rolf Dijk schoot een vrije trap schitterend binnen, Jelmer Vos kopte raak uit een hoekschop en Joost Jesse Visser verzilverde een penalty.

Flitsende aanvallen
Trainer René van de Weij liet in Drachten onder andere routinier Robin Huisman de Jong de hele wedstrijd op de bank zitten en gunde Marvin Heidstra een plek onder de lat. Halbe Elsenga had opnieuw een basisplaats en ook Jorrit Terpstra mocht weer eens vanaf het begin meedoen. Buitenpost ging voortvarend van start met flitsende aanvallen. De ploeg was duidelijk van plan het duel snel te willen beslissen. Binnen tien minuten waren Rik Weening en Jorrit Terpstra dicht bij een treffer en kreeg Rob Dijkstra een opgelegde kans die hij mistte. Drachten voetbalde prima mee en kwam tot een schot voorlangs. Na een kwartier spelen mocht Rolf Dijk een vrije trap nemen op zo’n twintig meter van de goal. Hij krulde de bal prachtig in de bovenhoek.

Juichen
Na de 0-1 was het wachten op een volgend doelpunt. Maar pogingen van Weening en Dijk werden onschadelijk gemaakt door de goed keepende Robbert Evenhuis. Ook lukte het Elsenga niet de doelman te passeren. Na ruim een half uur spelen moest de licht aangeslagen Weening zich laten vervangen door Joran Olijve. Snel daarna kon de grote schare Buitenposter supporters juichen voor een goal van Jelmer Vos. Bij een hoekschop van Dijk kwam Vos boven zijn tegenstander uit een kopte snoeihard binnen.

Rode kaart
De tweede helft was nog maar net los of Buitenpost kreeg een penalty toegewezen na hands in het strafschopgebied. Joost Jesse Visser stuurde de doelman de verkeerde kant op en schoot onberispelijk binnen. Het leek of de Blauwkes tevreden waren met de 0-3 want de ploeg nam gas terug en de combinaties verliepen minder soepel. Ook Durk de Haan, die in het veld kwam voor Dijkstra, kon daar onvoldoende verandering in brengen. Na een uur voetballen stoomde Dijk op richting keeper en werd hard van achteren door Hessel de Vries onderuitgehaald. Scheidsrechter Leo Veldhuizen kon niet anders dan de Drachtster de rode kaart tonen.

Tempo
Met 10 man beperkte de thuisploeg zich niet tot verdedigen, maar bleef gewoon voetballen. Dijk werd vervolgens gewisseld voor Danny Boersma. Buitenpost benutte de overtalsituatie niet goed door een te laag tempo te hanteren. De ploeg kreeg weliswaar nog enkele mogelijkheden om de score uit te breiden, maar het was Drachten die in de slotfase nog twee goede kansen kreeg op een eretreffer. Die kwam er niet waardoor de bekerwedstrijd in 0-3 eindigde.

Oppermachtig
“Ons doel was duidelijk: doorgaan naar de volgende ronde. We hadden bij enkele spelers een paar kleine pijntjes. Die hebben we bewust  niet laten spelen met het oog op competitie”, zegt Van der Weij. De trainer constateerde dat zijn ploeg oppermachtig was maar te weinig kansen creëerde. “Onze eindpass was niet goed. Ik denk dat Drachten misschien twee keer op goal heeft geschoten, dat zegt genoeg. Vanaf minuut één lieten we duidelijk zien wat onze intenties waren. Direct druk zetten, bal veroveren en vooruit spelen. We moeten werken aan onze eindpass. Als die goed is wordt het een heel andere score, maar goed, doorgaan is het belangrijkste. We gaan met volledig fitte groep werken naar de uitwedstrijd tegen Sparta Nijkerk. Misschien wel een van de betere tegenstanders in onze competitie.”

Foto’s zijn van Romke Visser van Smelnesport.