Leeuwarder Zwaluwen 1 – Buitenpost

Buitenpost naar kwartfinale beker na winst op Leeuwarder Zwaluwen

VV Buitenpost is doorgedrongen tot de laatste acht van het toernooi om de noordelijke districtsbeker. Dinsdagavond werd Leeuwarder Zwaluwen met 0-4 verslagen. Doelpunten kwamen van Rolf Dijk (2x), Joran Olijve en Robin Huisman de Jong. Het bekersucces is een opsteker voor de hekkensluiter van hoofdklasse B die daarmee glans aan het seizoen geeft. “We willen ver in de beker komen. En dat doen we heel aardig, super”, lachte Buitenpost-trainer Jasper Bouma.

Slordig
Op het kunstgrasveld met glibberig kurk ging de eerste helft gelijk op tussen de eersteklasser en hoofdklasser. Buitenpost speelde slordig. Bouma: “We konden niet de juiste oplossing vinden en de vrije man bereiken.” De Leeuwarder Zwaluwen speelden fel en stonden de Blauwkes niet toe snel combinatievoetbal te spelen.  De eerste kans was na vijf minuten voor de thuisploeg. Rick van Loon zette goed door en gaf voor op de vrije Jeton Musliu. Robin Huisman de Jong kon er nog net een voet tussen krijgen en keeper Kevin van der Meulen bracht in een reflex redding op de doellijn. Aan de andere kant dacht Buitenpost een penalty te krijgen wegens overduidelijk hands, maar scheidsrechter Huizinga durfde de bal niet op de stip te leggen.

Binnen
Na ruim een kwartier dook Rolf Dijk op bij de linkerpaal en knalde op aangeven van Willem de Boer de bal binnen: 0-1. Vijf minuten later kon hij dat kunstje herhalen en moest hij zijn tweede goal maken, maar nu kon hij de Leeuwarder doelman in de korte hoek niet passeren. Net voor rust kreeg Rik Weening een grote kans. Hij krulde de bal echter net naast het doel. Daarna was er nog een mogelijkheid voor de Sweltsjes, maar Van der Meulen lette goed op.

Splijtende counter
In de tweede helft was de eerste kans weer voor Weening. Op volle vaart ging hij richting doel. De keeper kwam ook razendsnel uit en wist buiten het strafschopgebied net zijn voet eerder tegen de bal te krijgen. Vervolgens werd er aan beide kanten geschreeuwd om een strafschop wegens overtredingen. De leidsman was echter niet van plan cadeautjes aan beide ploegen uit te delen. Twintig minuten voor tijd was er een splijtende counter via Rolf Dijk. Hij gaf goed voor op Joran Olijve die eenvoudig kon binnenschieten. Daarna knapte er iets bij de Leeuwarder Zwaluwen. Trainer Carlo Rietdijk probeerde nog wel wat te forceren door zijn ploeg 1-op-1 te laten spelen, maar daardoor kreeg Buitenpost ruimte om de wedstrijd definitief te beslissen. Bijna was er nog een aansluitingstreffer, maar Van der Meulen had weer een uitstekende redding in huis.

Man van de wedstrijd
Op het moment dat de Leeuwarder Zwaluwen tevergeefs een strafschop claimden, gaf De Boer een uitstekende pass op Weening. Keeper Bart Wielenga vloerde de aanvaller binnen de lijnen: geel en een strafschop. Een buitenkansje dat wel is besteed aan Huisman de Jong. Hij tekende voor 0-3. Daarmee was de koek nog niet op. Net voor tijd stuurde Rob Dijkstra met een mooie pass Dijk weg. Alleen voor de doelman rondde hij koel af. Met twee goals en een voorzet was Rolf Dijk de man van de wedstrijd. “We hebben nu drie wedstrijden op rij gewonnen met negen goals voor en nul tegen. Dat is wel lekker”, glunderde de Buitenpost-coach na afloop.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Danny Boersma, Mark Huizinga, Robin Huisman de Jong, Wim de Vries (84. Aaron Boekhout), Rob Dijkstra, Berend Schootstra (75. Rudmer Loonstra), Joran Olijve, Willem de Boer (84. Durk de Haan), Rik Weening, Rolf Dijk

Scoreverloop: 17. Rolf Dijk 0-1, 70. Joran Olijve 0-2, 83. Robin Huisman de Jong 0-3 (pen.), 87. Dijk 0-4
Gele kaart: Jorrit van der Veen, Jeton Musliu, Bart Wielenga, Ronnie Ganzevoort (Leeuwarder Zwaluwen), Joran Olijve (Buitenpost)

Foto’s zijn van Orange Pictures