Read Swart 1 – Buitenpost

Buitenpost bekert verder ten koste van Read Swart

VV Buitenpost is weer een ronde verder in de noordelijke districtsbeker. Zaterdag werd in De Knipe zondag derdeklasser met 0-4 verslagen. Voor Buitenpost scoorden Robin Huisman de Jong (strafschop), Rik Weening (2x) en Rolf Dijk. De volgende bekerwedstrijd is in Leeuwarden op – waarschijnlijk – dinsdag 3 maart. Tegenstander om een plek in de kwartfinale is dan eersteklasser Leeuwarder Zwaluwen. “Ons doel was de volgende ronde halen. Gezien de omstandigheden ben ik blij met de vier goals voor en nul tegen”, zei Buitenpost-trainer Jasper Bouma na afloop.

Hechte defensie
De harde wind en een drijfnat veld maakten een goede voetbalwedstrijd vrijwel onmogelijk. Toch bleef Buitenpost de eerste helft geduldig voetballen en probeerde met combinatiespel de gaatjes te vinden in de hechte defensie van de thuisploeg. Doordat het tempo te laag was, er veelvuldig slordig balverlies werd geleden en er vaak te moeilijke keuzes werden gemaakt, lukte het in eerste instantie niet het Read Swart lastig te maken.

Uitblinkende keeper
Toch was al naar een paar minuten voetballen er een eerste kans voor de Blauwkes. Rob Dijkstra kwam alleen voor de keeper, maar raakte de bal compleet verkeerd. Daarna was er een mogelijkheid voor de thuisploeg, waar de 34-jarige Niklas Tarvajärvi (ex-SC Heerenveen) in de spits stond en goed speelde als aanspeelpunt. Vervolgens had Rudmer Loonstra de 0-1 op de schoen, maar de uitblinkende keeper Justin de Vries van Read Swart redde knap. Na twintig minuten werd er een mooie aanval opgezet met Berend Schootstra als eindstation. De Buitenpost-aanvoerder werd binnen de zestien meter hard onderuit geschoffeld door Nordin van Brunschot. De strafschop werd vervolgens benut door Robin Huisma de Jong. Aan het eind van de eerste helft waren er kansen voor Rolf Dijk en Rik Weening die beiden geen doel troffen. Op slag van rust gingen beide spitsen weer op avontuur en dit maal schoot Weening wel raak: 0-2. Read Swart kon direct iets tegen doen, maar vrij voor de goal werd er hopeloos gefaald.

Forse overtreding
De tweede helft begonnen twee verse krachten bij Buitenpost. Joost Jesse Visser verving Wim de Vries en Halbe Elsenga kwam in het veld voor Rob Dijkstra. Huisman de Jong was bijna trefzeker uit een vrije trap, maar opnieuw was doelman De Vries een sta-in-de-weg. Al snel bracht Bouma Willem de Boer voor Schootstra. Bij de thuisploeg vloeiden de krachten langzamerhand weg en kreeg Buitenpost meer ruimte om te combineren. Tot grote kansen kwamen de Blauwkes echter niet. Zo’n twintig minuten voor tijd beging Nordin van Brunschot opnieuw een forse overtreding. Dit keer was Weening het slachtoffer. De scheidsrechter had direct rood kunnen geven, maar toonde de gele kaart. Met twee gele kaarten op zak moest hij alsnog van het veld. Omdat Buitenpost al drie keer had gewisseld, moest Weening trekkebenend verder. Dijk profiteerde al snel van de overtalsituatie en scoorde fraai de 0-3. De Boer kreeg daarop twee mogelijkheden keeper De Vries te passeren, maar wederom stond hij z’n mannetje. Het slotakkoord was voor de aangeslagen Weening die knap zijn tweede van de middag maakte.

Clash
“We zitten in een moeilijke fase met weinig successen. Dan gaan we met 0-4 wel lekker naar huis”, aldus Bouma. “Alleen jammer dat we niet meer gescoord hebben. Dat had ook te maken met de weersomstandigheden en het veld. Nu wacht ons een aardige clash met de Leeuwarder Zwaluwen.” Zaterdag speelt Buitenpost eerst nog een competitiewedstrijd thuis tegen SDC Putten.

Buitenpost 5
Goed nieuws kwam er ook vanaf het veld op thuisbasis De Swadde. Daar won Buitenpost 5 in de beker van Lycurgus 4. In de reguliere speeltijd was het 2-2 geworden. De cupfighters van het vijfde namen vervolgens de penalty’s beter. De stuntploeg, vorig seizoen winnaar van de bekerfinale van zaterdag reserveteams, is vrijgesteld van de volgende ronde en staat nu direct bij de laatste acht.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Danny Boersma, Mark Huizinga, Robin Huisman de Jong, Wim de Vries (46. Joost Jesse Visser), Rob Dijkstra (46. Halbe Elsenga), Berend Schootstra (60 Willem de Boer), Joran Olijve, Rik Weening, Rudmer Loonstra, Rolf Dijk

Scoreverloop: 22. Robin Huisman de Jong, 0-1 (pen.), 45. Rik Weening 0-2, 73. Rolf Dijk 0-3, 83. Weening (0-4)
Gele kaart: Rob Dijkstra (Buitenpost)
Rode kaart: 68. Nordin van Brunschot (Read Swart, 2x geel)

Foto’s zijn van Orange Pictures.

• Wedstrijd: MASV - Buitenpost
  • Datum: 06-04-2024