150 deelnemers voetbaltweedaagse Veerkr88 in Buitenpost

De voorjaarseditie van de voetbaltweedaagse van voetbalschool Veerkr88 heeft afgelopen donderdag en vrijdag 150 jonge voetballers getrokken. Een record. Omdat Veerkr88 15 jaar bestaat, had de organisatie besloten meer deelnemers toe te laten op sportpark De Swadde in Buitenpost. Het populaire evenement was in een kwartier volgeboekt.

Bij de jubileumeditie waren veel bekende gezichten van het eerste uur. Atze van der Wijk trok nog één keer zijn voetbalkicks aan en Wietse van der Veen was weer druk om alles in goede banen te leiden. Ook Paul Olijve was aanwezig, de man op de achtergrond van de voetbalschool, die weer genietend langs de zijlijn stond. Het mooiste moment voor veel betrokkenen bij Veerkr88 was dat Ron de Boer dit keer de prijzen uitreikte. Traditionele start was het uitdelen van een prachtig voetbaltenue aan alle deelnemers. Dit keer een zwart shirt met gouden opdruk vanwege het jubileum. Meer dan 40 hoofd-, jeugd- en hulptrainers waren deze beide dagen actief in Buitenpost. Het samenspel in deze groep van heel verschillende trainers laat zien dat er heel veel (voetbal)plezier aanwezig is binnen de voetbalschool en het met de toekomst ook goed zit. De trainers die actief waren op de tweedaagse waren onder andere Regionale toppers van het trainersgilde die actief waren deze voetbaldagen de eerdergenoemde Atze van der Wijk, Henk de Boer, Oane Westra, Jasper Bouma, Martin Brandsma, Johannes Douma, Sip Jaap Bos, Tinus Huisma, Gosse Tjalsma, Auke Bosma en Jurjen Bosch.

Schuttersklassement en voetbaldarts
Het ochtendgedeelte stond in het teken van voetbaltrainingen. Leerzaam en ook voetbalplezier was voldoende aanwezig. Kantinebaas Ronnes Bloembergen en de dames van de catering hadden traditioneel hun zaakjes weer goed in orde. Twee jarigen kregen een cadeautje aangeboden door Oane Westra. Ook zijn laatste tweedaagse. “Ik heb dit jarenlang gedaan, samen met Wietse, en met veel plezier. Toch kost het veel tijd en die wil ik graag voor andere bezigheden gaan gebruiken”, aldus de nieuwe assistent-trainer van FC Burgum. In de middag waren er wedstrijdvormen 8 tegen 8 en 5 tegen 5. Daarnaast de traditionele strijd om De Haan Westerhoff-bokaal (gatenzeil) en dranghekdoek.nl latje-trap. Nieuw was het schuttersklassement met daarin de snelheidsmeter en voetbaldarts.

Overvolle tribune
Invaller speaker Martin Brandsma (vaste speaker Hielke Jan Ellens was afwezig) was zeer enthousiast en zweepte de overvolle zittribune op. Eerst werden de 18 teams voorgesteld aan de ruim 500 belangstellenden. De prijzen werden uitgereikt door Ron de Boer. De hoofdtrainer van VV Kollum revalideert na een heftige periode waarin hij is geopereerd. Daarom was zijn aanwezigheid op De Swadde uitermate positief en werd hij met luid gejuich welkom geheten. “Het doet mij goed dat ik hier ben. Jarenlang actief geweest op het veld bij Veerkr88. Dat ik bij deze speciale editie aanwezig ben is natuurlijk, voor mij gevoelsmatig, wel eentje om over na te denken met alles wat er met mij is gebeurd”, aldus een emotionele De Boer.

De Haan Westerhoff-bokaal
Medailles waren er voor de winnende teams van de Twin-Games. Hierna volgde de strijd om dranghekdoek.nl-latje trap. De wedstrijdballen, aangeboden door dranghekdoek.nl, werden gewonnen door Leon van der Tuin (SC Twijzel), Liam Geenen (Buitenpost) en Lena Kazimier (Buitenpost). De winnaars van het schuttersklassement kregen een beker: Rienk Klaver (Friese Boys), Thijs Pietersma (Buitenpost) en Lars Oostra (Opende) waren hier de nummer één. Winnaars bij het 5 tegen 5 waren Quinzi Windster Istatia (Buitenpost), Sietse de Vries (Ternaard) en Eelke Klaver (Buitenpost). De drie finales om De Haan Westerhoff-bokaal waren enorm spannend. Lieke Hiemstra, Liam Geenen en Ruben Storm (allen Buitenpost) hadden uiteindelijk het vizier op scherp te staan. Na afloop kregen de kinderen een certificaat met teamfoto en een prachtige bal, een cadeautje van hoofdsponsor Paul Olijve van De Haan Westerhoff. Met een zeer goed gevoel kijkt de organisatie terug op deze voetbaltweedaagse, de laatste editie voor Wietse van der Veen. 15 jaar heeft hij ‘de voetbalkar van Veerkr88’ getrokken. Het stokje wordt overgenomen door Noureddine Boutzamar. “Ik ga in principe niet veel veranderen in de opzet van deze meerdaagse voetbalactiviteiten. Ook de naam van deze voetbalschool blijft bestaan. Voetbalschool Veerkr88 heeft in de regio Buitenpost een geweldige naam opgebouwd en ik hoop dat dit nog jaren zo mag blijven”, aldus Boutzamar.

Foto’s zijn van Hans Zwamborn, kijk ook op kiepie.nl.

• Wedstrijd: Buitenpost - TVC '28
  • Datum: 25-05-2024