Een elftal dat wel wat erkenning heeft verdiend: de Freedsploech

Kapotte goaltjes repareren, grasmaaien en mollen vangen. Onze ‘Freedsploech’ is van alle markten thuis. Elke vrijdagochtend steekt deze groep van 11 mannen de handen uit de mouwen. “Wat er moet gebeuren, dat doen we”, zegt Tom van Waarden stellig. Hij is al zo’n 40 jaar vrijwilliger bij VV Buitenpost.

“Als er een keer een mol in een veld zit, zet Foppe een klem en heeft hij hem zomaar te pakken. Dat is onvoorstelbaar”, zegt Tom over zijn Freedsploech-collega. “Hij is geen mollenvanger van beroep, maar hij kan het wel!”

Momenteel hebben we gelukkig geen last van mollen en ligt de aandacht van de Freedsploech ergens anders. “Vandaag hebben we alle reclameborden rondom de velden schoongemaakt. Samen is het hartstikke leuk, we lachen veel.”

Vogelhuisjes en een robot

De mannen hebben verschillende kwaliteiten en dat is maar goed ook. Er is van alles te doen op Sportpark De Swadde. Het takenpakket varieert van het vervangen van netten tot het timmeren van vogelhuisjes. “Andries Hofstra had eens wat hout over en dacht: ik maak een paar vogelhuisjes. Dat is geweldig.” Deze huisjes vind je hoog in de bomen langs de oprit van het complex.

Gelukkig krijgen de vrijwilligers van de Freedsploech steeds meer ondersteuning van moderne snufjes. “Voorheen deden we zelf de belijning van de velden, maar dat kostte ons meer dan drie uur per veld. Na overleg met het bestuur hebben we besloten dat een robot dat nu doet. Die robot werkt met coördinaten via een satelliet en heeft binnen een halfuur de lijnen op het veld staan.”

Het elftal van de Freedsploech bestaat uit Foppe van der Ploeg, Andries Hofstra, Gerrit Rottiné, Eddie Kloetstra, Pieter Pilat, Durk van der Lei, Bouke Hoekstra, Aldert Hamstra, Jurjen Steringa, Hielke Bakker en Tom van Waarden. Het is een van de topteams van VV Buitenpost.

Foto: Kiepie

Tekst: Pier Schotanus