Blauwkes in de spotlight: Het topseizoen van JO15-1

In de rubriek Blauwkes in de spotlight belichten we onze jeugdteams. We trappen af met de JO15-1.

Verliezen. Het overkomt VV Buitenpost JO15-1 nauwelijks. In de eerste fase van het seizoen werd de ploeg glansrijk kampioen met 21 punten uit 7 wedstrijden. Ook het bekeravontuur verliep voorspoedig, maar in de kwartfinales zijn de Blauwkes uitgeschakeld. “Van de 144 teams zijn we in de top 8 geëindigd. Dat is heel goed”, aldus trainer Walter Bloembergen.

“In de kleedkamer was er even boosheid, maar we weten ook dat we trots kunnen zijn dat we zover zijn gekomen”, zegt Daan Pilat, één van de drie aanvoerders van het team. De leeftijdsgenoten uit Appingedam waren met 4-2 te sterk. Het doet niets af aan het ijzersterke seizoen van Buitenpost JO15-1. In oktober vierde de ploeg al een kampioensfeest na zeven overwinningen uit zeven wedstrijden. Sindsdien spelen ze een niveautje hoger, in de hoofdklasse.

Promotie
“Het is een stuk intensiever in de hoofdklasse”, zegt Daan. “In de eerste klasse kun je nog wat meer joggen en ligt het tempo lager.” Trainer Walter Bloembergen, die op dinsdag met Roel Wijma en op donderdag met Jeroen de Jong voor de groep staat, is blij dat zijn team is gepromoveerd. “In de eerste klasse wonnen we soms met 8-0. Dat is niets aan, het is veel leuker om met 2-1 te winnen.” Daan vult aan: “Nu leren we ook meer, want we moeten het echt als team doen.”

De JO15-1 heeft geen brede selectie, maar volgens Walter is dat geen nadeel. “We hebben twaalf spelers die allemaal heel hecht zijn met elkaar. Dat maakt het voetballen veel makkelijker.” Daan vindt bovendien dat het samenspel de belangrijkste kwaliteit van zijn team is. “Alle spelers hebben hun eigen krachten, maar als iedereen het zelf doet gaat het niet lukken. We moeten als een team spelen, met veel combinaties. We zijn voetballend sterker dan fysiek.”

In de tweede fase van het seizoen eindigde onze JO15-1 knap derde in de hoofdklasse. Wat wordt er van de derde fase verwacht? “Kampioen worden is heel lastig, want er zitten meerdere goede ploegen in de competitie. Daan sluit zich daarbij aan. “Dat zal inderdaad moeilijk worden, maar als we ons niveau halen denk ik dat we ver kunnen komen.”

• Wedstrijd: Buitenpost - Longa '30
  • Datum: 11-05-2024