Buitenpost neemt drie punten mee uit Amsterdam

VV Buitenpost heeft zaterdag met 0-1 gewonnen van AVV Swift. Max Huiskamp was de matchwinnaar in Amsterdam. Gezien de kansenverhouding kregen de Blauwkes meer dan waar ze recht op hadden. “Soms zit het tegen, nu viel het mee, ook dankzij de fantastische spirit bij de jongens. Ze hebben gevochten als leeuwen. En Kevin van der Meulen heeft geweldig gekeept”, zei Buitenpost-trainer Willem Brouwer. Door de overwinning klimt Buitenpost naar de zesde plek op de ranglijst.

De openingsfase was voor Swift. De eerste kans, een kopbal van de Amsterdammers, ging maar net over. Daarna was Buitenpost gevaarlijk uit een counter via Mark van der Meer, maar de keeper was alert en eerder bij de bal. Na een half uur voetballen kwam er meer evenwicht in het spel. Toch had Swift op dat moment moeten scoren. Een schot werd op geweldige wijze gekeerd door doelman Kevin van der Meulen. Later werd er vanuit een scrimmage tot twee keer toe op goal geschoten, maar steeds stond Van der Meulen goed in de weg.

Gevaarlijke uitbraken
In de rust bleven Berend Schootstra en Rolf Dijk achter in de kleedkamer. Zij werden vervangen door Wessel van der Galiën en Jorn Jongsma. Na een paar minuten was er weer een kans voor Swift. Een schitterende vrije trap belandde op de lat. Daarna was het de beurt aan Buitenpost. Een aanval liep via Rob Schokker. Hij legde de bal keurig breed op de mee opgekomen Max Huiskamp. De middenvelder rondde vervolgens keurig af. Buitenpost had nog verder kunnen uitlopen. Tweemaal was er een gevaarlijke uitbraak. Zowel Schokker als Jongsma wisten deze kansen niet te verzilveren. Het technisch vaardige Swift bleef aandringen. Tot veel uitgespeelde kansen kwam de ploeg echter niet. Ook tijdens het slotoffensief van de Amsterdammers bleef Buitenpost goed op de been. Wel was er geluk dat een kopbal van Swift een paar minuten voor tijd maar net over de lat vloog.

Teamprestatie
“De ontlading was na afloop groot. Dit zijn bonuspunten tegen een goede tegenstander. Goed, zij hebben meer kansen gehad, maar wij hebben een goal gemaakt”, aldus trainer Brouwer. “Het was een pure teamprestatie en we hebben prima meegevoetbald. En goed om te zien dat we een fitte selectie hebben. We staan er mooi voor met zestien punten uit elf wedstrijden. Nu nog wat punten sprokkelen in de komende twee thuiswedstrijden. Jammer dat er dan ook geen publiek bij mag zijn.” Zaterdag speelt Buitenpost op De Swadde tegen HZVV. Drie dagen later is er opnieuw een thuiswedstrijd. Dan wordt het duel tegen Berkum ingehaald. Die wedstrijd, op dinsdag 30 november, begint om 20.15 uur.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Danny Boersma, Mark Huizinga, Durk de Haan (75. David Kazimier), Max Huiskamp (85. Folkert van Dongera), Berend Schootstra (46. Wessel van der Galiën), Willem de Boer, Mark van der Meer (72. Mike Visser), Rob Schokker, Rolf Dijk (46. Jorn Jongsma)

Scoreverloop: 50. Max Huiskamp 0-1
Gele kaart: Berend Schootstra, Wim de Vries (Buitenpost)

Foto’s: Orange Pictures