Buitenpost pakt tweede periodetitel

Buitenpost heeft zaterdag een feestje gevierd. Door een 3-0 overwinning op VEV’67 werd de tweede periodetitel binnengehaald. De doelpunten vielen na rust, toen de Leeksters met tien man op het veld stonden na een rode kaart voor hun keeper. Rob Dijkstra (2x) en Rudmer Loonstra waren de doelpuntenmakers. Omdat concurrent Drachtster Boys met 1-0 verloor bij Zeerobben, is de voorsprong op nummer 2 nu vijf punten.

Revanche
De Blauwkes waren gebrand op revanche tegen de Leeksters, die eerder dit seizoen de ploeg op de enige nederlaag tot nu toe trakteerden: 4-1. Buitenpost startte ook goed, zonder echte kansen te creëren. VEV speelde compact en was fel op de bal, waardoor de thuisploeg moeite had er door te komen. Het duurde tot ruim een half uur voordat Buitenpost echt gevaarlijk werd. Een voorzet van Rob Dijkstra kwam via de voet van een Leekster verdediger pardoes voor de voeten van Martijn van Roeden. Hij liep tegen de bal die vervolgens naast de paal over de achterlijn verdween.

Rood
Vijf minuten voor rust werd spits Rik Weening weggestuurd. Met een lob speelde hij de bal over keeper Danny Blaauwwiekel heen, maar die torpedeerde hem vervolgens net buiten de zestien. De scheidsrechter kon niet anders dan hem rood geven. Zijn vervanger, A-junior Pim Wellinghoff, gaf direct zijn visitekaartje af door de toegekende vrije trap van Robin Huisman de Jong fantastisch uit de kruising te tikken. Zo bleven in de eerste helft de doelpunten uit.

Beslist
In de tweede helft werd libero Huisman de Jong door trainer René van der Weij op het middenveld neergezet om meer druk te geven. Dit pakte goed uit, want VEV kwam er niet meer aan te pas. Al na vijf minuten was het 1-0. Een vrije trap van Huisman de Jong werd niet goed weggewerkt waarna Rob Dijkstra de bal binnen kon poeieren. Halverwege het tweede bedrijf liet Buitenpost de teugels iets vieren, waardoor de gasten zowaar konden opstomen richting het doel van Kevin van der Meulen. De aanvalsdrift kwamen de Leeksters duur te staan. Een counter uit het boekje leverde de 2-0 op. Rolf Dijk snelde van eigen helft naar de goal en leverde de bal panklaar af op Dijkstra die zijn tweede van de middag maakte. Snel daarna was de wedstrijd definitief beslist. Wederom was Dijk hierbij belangrijk. Hij passte op Van Roeden, die prima voorgaf op Rudmer Loonstra. Loonstra nam de bal uitstekend aan en met een sublieme lichaamsbeweging stond hij geheel vrij om uitstekend af te drukken: 3-0.

Lees hier het volledige wedstrijdverslag.