Buitenpost Vr 1 wint met 2-0 van Zuidhorn Vr1

Buitenpost Vr 1 heeft nog nooit een competitiewedstrijd van Zuidhorn Vr 1 kunnen winnen. Met die traditie wilden de meiden zaterdag breken. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Zuidhorn Vr 1 is namelijk een zeer ervaren ploeg, die de afgelopen 5 seizoenen om het kampioenschap hebben gespeeld en/of minimaal bij de eerste 4 zijn geëindigd. Ook hadden ze dit seizoen alleen nog maar van de bovenste 3 ploegen verloren. De trainer had dan ook op voorhand gewaarschuwd voor het goede positiespel wat zij kunnen spelen.

Kont in de goal
Bovenstaand geschreven pakte ook als zodanig uit. Buitenpost werd door middel van goed positiespel van Zuidhorn ver teruggedrongen. De meiden kwamen, als zodanig door de trainer benoemd, met de kont in de goal te staan en konden op het middenveld geen grip krijgen op Zuidhorn. De gasten voetbalden regelmatig door het midden open kansen bij elkaar. Het was een wonder dat de  keepster van Buitenpost haar doel schoon wist te houden. Of toch niet? Ze is namelijk al weken in topvorm. Het onvermijdelijke gebeurde vlak voor rust. Zuidhorn verspeelde kansen op een goal en Buitenpost zette bij de eerste de beste mogelijkheid voor de goal van Zuidhorn, tegen de verhouding in, de 1-0 op het scorebord.

Omzetting in de rust
Met deze 1-0 voorsprong de rust in gaand, gaf het de trainer de mogelijkheid om een en ander om te zetten. Om centraal meer druk naar voren te kunnen geven, werd de linksback, die ook al weken in vorm is, centraal in de mandekking gezet op de spits van Zuidhorn. De voorstopper schoof een plaats naar voren omdat zij voetballend meer druk naar voren op het middenveld kon geven en de buitenste middenvelders moesten meer naar binnen gaan staan. Zuidhorn was nu genoodzaakt om meer over de zijkanten te spelen en dan kom je bij de cornervlag uit, in plaats van door het centrum recht voor de goal.

Vechtploeg
De wedstrijd werd nu gelijkwaardiger. Buitenpost kwam er makkelijker uit en kreeg mogelijkheden. Na de 2-0 van Buitenpost, raakte de meiden van Zuidhorn wat gefrustreerd. Enigszins begrijpelijk, na het missen van zoveel kansen en inmiddels tegen een 2-0 achterstand aan kijkend, maar niet handig. Buitenpost Vr 1 is namelijk een vechtploeg, die ook heel goed kan voetballen. Spelen met ambitie, beleving en passie staat de speelsters op het voorhoofd geschreven en hiermee speelden ze de wedstrijd dan ook uit naar een 2-0 overwinning. Hulde aan het team!

• Wedstrijd: Buitenpost - Longa '30
  • Datum: 11-05-2024