Cambuurspelers kiezen voor Buitenpost

Youri Sletering en Bas Verbree maken de overstap van SC Cambuur naar VV Buitenpost. De twee hebben viereneenhalf jaar samengespeeld in één team en hopen nu succesvol te zijn bij de Blauwkes. Aanvallende middenvelder Bas (18) en linksback Youri (20) hebben zin in hun eerste avontuur in het seniorenvoetbal in de hoofdklasse. “En de gezelligheid bij de club spreekt ons aan.” Eerder werd al bekend dat Bas’ teamgenoot Jort van der Meulen van Cambuur naar Buitenpost gaat.

Bas Verbree van Cambuur O18 is in zijn woonplaats begonnen bij Leeuwarder Zwaluwen. Op zijn zevende ging hij naar de voetbalschool van Cambuur en heeft daar vervolgens alle jeugdteams doorlopen. Na in totaal tien voetbalseizoenen was het voor hem klaar. Youri Sletering uit De Westereen is op jonge leeftijd van VV Zwaagwesteinde naar Cambuur gegaan. Inclusief de voetbalschool was hij 11 seizoenen actief in Leeuwarden. Het laatst jaar speelde hij in Cambuur O21.

Geen onbekende
Bas wilde graag elders voetballen en is door verschillende voetbalverenigingen gepolst. “Buitenpost is de enige club die ikzelf heb benaderd. Na een proeftraining zei trainer Willem Brouwer dat hij mij graag bij de selectie wilde hebben”, vertelt Bas. “Dit is een mooie uitdaging. Er liggen hier kansen en ik kan veel leren in de hoofdklasse.” Ook Youri heeft bewust de keuze gemaakt voor Buitenpost. “Ik ken hier veel jongens en Buitenpost speelt op een hoog niveau. Ik kreeg het vertrouwen van de trainer. Ze wilden me graag hebben.” Sletering is geen onbekende naam bij de Blauwkes. Youri’s broer Justin heeft jarenlang bij Buitenpost gevoetbald.

Topscorer
Youri is een linkervleugelverdediger die ook op het middenveld uit de voeten kan. “Ik klap er graag en veel overheen. Ik ben sterk in de duels, snel en heb een goede voorzet in huis”, aldus de Westereender. “Ik kom het best uit de voeten aanvallend op het middenveld”, zegt Bas. “Ik heb veel diepgang in mijn spel en scoor veel. Ik heb een goed overzicht en kan met zowel links als rechts een pass geven. Ik richt me op de nummer 10-positie.” De afgelopen twee seizoenen was Bas naast aanvoerder ook topscorer bij zijn team. Beide spelers hebben de opleiding manager retail aan de Friese Poort gevolgd en kiezen ervoor na de zomer eerst te gaan werken.

Concurrentie
De twee zijn bescheiden in hun verwachtingen voor het eerste seizoen. Bas: “Ik begin op nul. Los van mijn achtergrond ben ik gelijk aan de anderen. Ik wil graag groeien en knokken voor een basisplaats. Ik moet me opnieuw bewijzen en dat is goed, want van concurrentie word je beter.” Dat beaamt Youri volmondig. “Lekker concurreren.” Ook hij wil zich verder ontwikkelen. “Het seniorenvoetbal is natuurlijk veel fysieker.” De twee jonge voetballers zien Buitenpost als een warme dorpsclub. “Hier combineren ze presteren met gezelligheid.”

Selectie rond
Met de twee aanwinsten is de selectie van hoofdtrainer Willem Brouwer rond. Eerder al is de komst van Rik Weening (terug na één seizoen ONS Sneek), Frits Veenema (Be Quick Dokkum), Sam Wormmeester (Velocitas 1897), Edwin Schaafsma (Leeuwarder Zwaluwen), Jort van der Meulen (Cambuur O18) en Hessel Turkstra (eigen jeugd) bekendgemaakt. Hier tegenover staat het vertrek van Richard Zwaagstra (Twijzel), Wessel van der Galiën (VEV’67), Folkert van Dongera (gestopt), Willem de Boer (Canada), Jorn Jongsma (Hardegarijp), Max Huiskamp (Spanje), Hans Beute (Buitenpost 2) en Rob Schokker (PKC’83).

• Wedstrijd: MASV - Buitenpost
  • Datum: 06-04-2024