David Albert Villalta nieuw bij VV Buitenpost

Voorhoedespeler en middenvelder David Albert Villalta is de laatste aanwinst van VV Buitenpost voor het nieuwe seizoen. De 23-jarige speler met Spaans bloed komt over van tweedeklasser VV Zuidhorn. Hier is hij clubtopscorer en aanvoerder. Hij heeft zin in de uitdaging bij vierdedivisionist Buitenpost. “Ik ga m’n uiterste best doen om een plekje in het team te bemachtigen.”

Met veel plezier bekijkt Albert Villalta, in Spanje dragen ze twee achternamen, foto’s van de drie oefenwedstrijden die Buitenpost tegen Barcelona heeft gespeeld. Die afbeeldingen hangen her en der in het complex op sportpark De Swadde. “Ik heb familie in Barcelona, dus dit spreekt me wel aan”, zegt hij bewonderend. Hij heeft ook binding met Buitenpost. “Mijn moeder komt hier vandaan, dus het is bijzonder dat ik hier nu terechtkom. En ik versta wel een beetje Fries”, lacht hij.

Scorend vermogen
Albert Villalta is een creatieve en multifunctionele speler. Hij heeft scorend vermogen en veel diepgang in zijn spel. Naast de voorhoede voelt hij zich ook thuis op het middenveld. “Zolang ik maar veel aan de bal kom heb ik geen voorkeur voor een positie. Het afgelopen seizoen heb ik op zes verschillende posities gespeeld.” Bij zijn eerste club Winsum speelde hij voornamelijk op de flanken, bij Zuidhorn stond hij het meest als aanvallende middenvelder, de nummer 10-positie, op het veld. Hier heeft hij dit seizoen tot nu toe 13 doelpunten gemaakt. “Dat is prima, ook omdat ik wel op de nummer 6- en 8-positie stond.”

Zaalvoetbal
De halve Spanjaard is geboren en getogen in Winsum. Tegenwoordig woont hij in Groningen, waar hij op de administratie werkt bij het Alfa-college en sportkunde studeert aan de Hanzehogeschool. In Winsum heeft hij de jeugdopleiding doorlopen en in het eerste gevoetbald. Toen hij jeugdtrainer werd bij Zuidhorn, besloot hij hier ook te gaan spelen. “Dat was een stapje omlaag, maar het was beter te combineren met het zaalvoetbal. Ik speelde met Winsum namelijk vanaf mijn zestiende in het zaalvoetbalteam waarmee we twee jaar later promoveerden naar het landelijk niveau.” Vorig jaar is hij met het spelen in de zaal gestopt omdat de combinatie met werk, studie en veldvoetbal steeds lastiger werd.

Vertrouwen
Bij Zuidhorn wisten ze van zijn ambitie om weer eens hoger te voetballen. Via via wist hij van interesse uit Buitenpost. “Het was een bewuste keuze om daar ja tegen te zeggen. Buitenpost is een gezellige dorpsclub, daar houd ik van. Verder heb ik navraag gedaan en een positief beeld gekregen. Al kende ik de club wel een beetje, ik heb hier in de jeugd gespeeld en ken een paar spelers.” Albert Villalta is benieuwd waar zijn plafond ligt. “Dat weet je pas als je de uitdaging aangaat. Ik zou spijt krijgen als ik het niet zou proberen.” Hij heeft er vertrouwen in dat hij kan aanhaken bij het hogere niveau van Buitenpost. “Ik ga er alles voor doen om zoveel mogelijk te kunnen spelen.”