Drie Buitenpost-talenten bij eerste selectie

Bernd Douma, Mark van der Meer en David Kazimier sluiten aan bij de eerste selectie van VV Buitenpost. De spelers van O19 mogen zich in de voorbereiding bewijzen om een plaatsje te veroveren in de definitieve A-selectie. Alle drie zijn ze blij met de kans die ze krijgen en willen ze graag spelen in het team dat komend seizoen weer uitkomt in de hoofdklasse.

Goede jeugdopleiding
De drie Buitenposter talenten hebben al kort meegetraind met het eerste team totdat het voetballen door de coronacrisis tot stilstand kwam. “Ze mogen zich nu laten zien in de voorbereiding van twaalf weken die in juli begint”, zegt Buitenpost-hoofdcoach Jasper Bouma. Hij kent de drie junioren goed. “Bernd is een fysiek sterke en grote jongen en speelt achterin. David is een technisch vaardige middenvelder. Mark is aanvallend ingesteld en heeft veel dreiging naar de goal. Volgens Bouma past het bij Buitenpost om talenten een kans te geven. “Wij hebben dan ook een goede jeugdopleiding. En het is een mooi signaal naar het beloftenteam dat de spelers zich in de kijker voor het eerste kunnen spelen.”

Snelle spits
Mark van der Meer (19) vindt het spannend dat hij mag meetrainen met de eerste selectie. “Gelukkig zijn we direct goed opgenomen in de groep. Dat geeft zelfvertrouwen, waardoor je beter gaat spelen. Er is een goede sfeer in het team”, vertelt Mark, die net is geslaagd voor de havo. Hij noemt zichzelf een balvaste, snelle spits die een actie in huis heeft. “Ik zou het mooi vinden om voor veel publiek te voetballen. Het is natuurlijk veel fysieker dan ik nu gewend ben. Ik laat het maar op me afkomen.”

Aanvallende middenvelder
De 18-jarige David Kazimier heeft zin in de komende trainingsperiode. “Een nieuwe stap, mooi!”, zegt David. De aanvallende middenvelder weet inmiddels ook dat hij geslaagd is voor de havo. Als zijn sterke punten noemt hij dribbelen en passen. Hij weet dat Buitenpost 1 op een hoog niveau speelt. “Je moet natuurlijk wel wat geluk hebben om je in het team te spelen, maar ik ga m’n best doen en dan zie ik wel waar het schip strandt.”

Centraal verdediger
Bernd Douma (18) is aanvoerder bij JO19-1 en student technische bedrijfskunde aan de Hanzehogeschool. Hij speelt centraal achterin en soms als verdedigende middenvelder. Het zal wel wennen zijn aan het hoge trainingsniveau van het eerste, erkent hij. “Als ik goed m’n best doe maak ik wel een kans om deel uit te maken van de selectie. Daar hoop ik in ieder geval wel op!”, aldus Bernd. Hij wil graag in de voetsporen treden van verschillende familieleden die in het eerste hebben gevoetbald. “Er staat wel wat druk op”, lacht hij.

Op de foto v.l.n.r. Bernd Douma, Mark van der Meer, David Kazimier en trainer Jasper Bouma.

• Wedstrijd: MASV - Buitenpost
  • Datum: 06-04-2024