Geen beker maar medaille voor Buitenpost 5

Buitenpost 5 heeft zaterdag in Zuidwolde de algehele bekerfinale tegen Rolder Boys 3 verloren. Het werd 5-0 voor de ploeg uit Drenthe. Een geflatteerde uitslag, want Buitenpost kreeg voldoende mogelijkheden om te scoren. Na de eerste teleurstelling van het verlies, beseften de Blauwkes dat ze een grote prestatie hadden neergezet door eerst de bekerfinale van zaterdag reserveteams te winnen en daarna de bekerfinale tegen de winnaar van zondag reserveteams te mogen spelen.

Snelle ploeg
De wedstrijd op neutraal terrein begon met veel blauw rook. Een grote groep supporters uit Buitenpost was naar Zuidwolde afgereisd om de mannen van het 5e aan te moedigen. Een deel ervan was meegereisd met de bus die beschikbaar was gesteld door sponsor De Haan Westerhoff. Het leek alsof Rolder Boys meer geïnspireerd was door de sfeeractie dan Buitenpost. De wedstrijd was nog maar net begonnen of het stond al 1-0. Het duurde even voordat de Blauwkes een antwoord hadden op de snelle ploeg, waarvan de gemiddelde leeftijd een stuk lager lag. Halverwege de eerste helft kreeg Buitenpost een aantal goede kansen, vaak uit gevaarlijke vrije trappen van Ronnes Bloembergen. Zo kopte René Rispens net naast. Rolder Boys deed vervolgens wat terug. Een eerste schot ging naast. Daarna ranselde Eppie Weidenaar een bal knap uit zijn doel. Daarop was Buitenpost weer aan de beurt. Zo kreeg Martijn de Jong tweemaal een grote kans op de gelijkmaker en ging een afstandschot van Renze Schootstra net naast.

Helemaal mis
In de tweede helft ging het in de beginfase helemaal mis. Eerst zocht een speler van Rolder Boys het been van Bloembergen op in het strafschopgebied, waarop de scheidsrechter floot voor een penalty. Die werd benut. Uit de volgende aanvallen van de Drenten werd het direct 3-0 en 4-0 waarmee het duel was gespeeld. Buitenpost probeerde het nog wel en kreeg ook nog behoorlijke kansen via De Jong, Walter Bakker en Rispens die op de paal schoot. Rolder Boys was effectiever en maakte ook nog de 5-0. Johan Wiersma dacht ook nog te scoren, maar de Drentse doelman wist op het laatste moment de bal op knappe wijze te pareren. Vervolgens knalde Goffe de Boer nog over en schoot Rispens een bal binnen terwijl hij buitenspel stond. Een eretreffer werd Buitenpost niet gegund en het bleef 5-0.

Feest
Na afloop was het besef bij Buitenpost dat ze terecht hadden verloren, hetzij met geflatteerde cijfers. Na de uitreiking van de medailles was het tijd voor feest om het geweldige seizoen met het toetje van de twee bekerfinales te vieren.

• Wedstrijd: MASV - Buitenpost
  • Datum: 06-04-2024