Henk Mozes nieuwe assistent-trainer VV Buitenpost

De technische staf van VV Buitenpost wordt uitgebreid. Vanaf komend seizoen is Henk Mozes de tweede assistent-trainer. De 24-jarige Westereender krijgt onder andere video-analyse en individuele spelersbegeleiding in zijn takenpakket. “Een mooie uitdaging”, zegt Mozes.

Mozes voetbalt op dit moment bij sc Veenwouden 3, in het dorp waar hij straks weer gaat wonen. Al op z’n achttiende liet hij zijn voetbalambities varen. “Ik kwam erachter dat ik trainingen geven leuker vond dan voetballen.” Daarom begon hij als jeugdtrainer bij Veenwouden. Vervolgens ging hij bij Be Quick Dokkum aan de slag en daarna ONS Sneek. Bij deze laatste club was hij trainer van JO17-1. “Op dit moment heb ik een tussenjaar vanwege een drukke baan als accountmanager bij sc Heerenveen Werkt. Maar het begon weer te kriebelen. Ik mis de spanning, het presteren met een team.” Mozes kwam in contact met Buitenpost-hoofdtrainer Kevin Waalderbos en die bleek plek te hebben in de trainersstaf.

Steeds belangrijker
Na de zomer pakt Mozes de reguliere assistent-trainerstaken op bij Buitenpost 1 en gaat hij de opgenomen wedstrijden analyseren. De bevindingen koppelt hij vervolgens terug aan de spelers. “Video-analyse wordt steeds belangrijker in het moderne voetbal”, aldus de oud-student sportkunde. Net zo belangrijk is individuele ontwikkeling van spelers. “Ook daar ga ik mee aan de slag. Extra begeleiding van de spelers van de eerste selectie en jeugdspelers die de ambitie en kwaliteiten hebben om bij het eerste te komen.”

Goede bijdrage leveren
Buitenpost is geen onbekende club voor de jonge trainer. Hij kent er verschillende mensen, waaronder de huidige assistent-trainer Anton van Zwol. “Bij Buitenpost heb je nog het dorpsgevoel, het is een warme club met een nuchtere, Friese cultuur.” Mozes is blij dat hij de kans krijgt bij een eerste elftal te mogen werken. “Ik hoop stappen te kunnen zetten in mijn ontwikkeling als trainer en een goede bijdrage te leveren binnen de technische staf.”