Kollum kan Buitenpost één helft bijbenen

Buitenpost heeft zaterdag de bekerwedstrijd tegen Kollum met 1-5 gewonnen. Het krachtsverschil tussen beide ploegen werd pas in de tweede helft in doelpunten uitgedrukt. De Blauwkes wisten na de rust vijf keer een gaatje te vinden in de oranje muur.

Laag tempo
Zoals verwacht begon Kollum zeer verdedigend aan de derby die met veel Bengaals vuurwerk startte. De thuisploeg zakte volledig en loerde op de counter. Buitenpost probeerde via de buitenspelers Martijn van Roeden en Rolf Dijk gevaarlijk te worden, maar spits Rudmer Loonstra werd maar moeilijk bereikt. Ook door het midden werden er vrijwel geen kansen gecreëerd en kwamen de spelers van Buitenpost er niet doorheen. Er werd in een te laag tempo gespeeld op het zware veld, waardoor de Kollumers redelijk gemakkelijk overeind bleven. Hun uitbraken leverden daarentegen ook geen gevaar op en waren een prooi voor de verdedigers van Buitenpost. Pas na 35 ontstond de eerste grote kans. Uit een corner van Dijk kopte Joost Jesse Visser op de paal. In de rebound schoot Visser nogmaals op het aluminium. Ondanks het grote overwicht, bleef het bij dit wapenfeit in de eerste helft.

Zomaar 0-5
“Het wachten was op een goal. Hoe eerder die valt in een dergelijke wedstrijd, hoe groter de uitslag wordt”, zei trainer René van der Weij na afloop. “Gelukkig valt ie vlak na rust en dan zie je ook dat het zomaar 0-5 stond.” Verdediger Wim de Vries was in de kleedkamer achtergebleven en werd vervangen door aanvallende middenvelder Rob Dijkstra. Daarnaast verving Jorrit Terpstra Durk de Haan. De twee spelers die terugkomen van een blessure waren direct belangrijk. Vier minuten na de thee kon Dijkstra uit een corner met zijn hak nog net de bal in de lucht raken. Het leder ging met een boog over doelman Auke Hoekstra heen: 0-1. Daarmee was de ban gebroken. Vier minuten later probeerde Dijkstra het vanaf 30 meter. Zijn fantastisch afstandsschot verdween in de kruising: 0-2. Kollum probeerde eruit te komen en kreeg via Joop Pijnacker een eerste kans. Zijn poging was een gemakkelijke prooi voor keeper Kevin van der Meulen. In de daarop volgende aanval van Buitenpost werd Rudmer Loonstra gevloerd door Hoekstra binnen de zestien meter. De strafschop werd benut door Robin Huisman de Jong zodat het na ruim tien minuten spelen in de tweede helft al 0-3 stond.

Eretreffer
Rik Weening mocht daarna in het veld voor Van Roeden. Kollum kreeg nog een kans halverwege het tweede bedrijf via Randy van Malsen, die in deze wedstrijd in de achterste linie stond, maar in de tegenaanval beging zijn doelman een blunder. Hoekstra schoot bij het uitverdedigen tegen een eigen speler op. Loonstra profiteerde van deze fout en kon de bal in het lege doel tikken. Een kwartier voor tijd leverde Dijk een mooie voorzet af op Terpstra die de vijfde treffer voor Buitenpost maakte. “Vervolgens denken we alleen maar aan aanvallen. Het middenveld en de aanval schakelen niet waardoor Kollum nog een goal kon maken. Ook dat kunnen we ons aanrekenen want dat mag niet”, is de kritische noot van Van der Weij. De eretreffer van de oranjehemden werd gemaakt door invaller Gerard van Zonneveld. Buitenpost kreeg nog een handvol mogelijkheden om de score verder uit te breiden, maar ging te gemakzuchtig met de kansen om.

Feest
“We hadden een één doel en dat was doorgaan. Je doet het vaak niet snel goed. 0-5 had 0-10 moeten zijn”, aldus de Buitenposter trainer. Hij prees nog de geweldige sfeer na afloop in de kantine, waar beide ploegen met hun aanhang gezamenlijk feest vierden. “En zo hoort het.” Zaterdag speelt Buitenpost weer een topper. Dan is Oranje Nassau uit Groningen van oud-trainer Patrick Zwart de tegenstander. “Een prachtig affiche!”