Rubberkorrels op het kunstgrasveld

De gemeente Achtkarspelen strooit rubbergranulaat in op kunstgrasvelden in Surhuisterveen, Harkema en ook in Buitenpost. Deze rubberkorrels zorgen ervoor dat het kunstgrasveld dezelfde eigenschappen krijgt als een gewoon (natuur)grasveld, zodat de bal niet te snel rolt en niet te hoog stuitert. Daarnaast wordt het kunstgras beter geschikt voor slidings.

Zembla
Het televisieprogramma Zembla besteedt op 5 oktober aandacht aan het gebruik van dit rubbergranulaat. Een bepaalde stof in de korrels, die mogelijk kankerverwekkend is, wordt ter discussie gesteld door wetenschappers.

Het materiaal
Rubbergranulaat is fijngemalen rubber. Dit wordt veelal gemaakt van oude rubberproducten, zoals versnipperde autobanden, die op deze wijze hergebruikt worden. De stof waar het over gaat, wordt gebruikt bij het produceren van autobanden. Het geeft rubber stevigheid en elasticiteit. Deze stof zit in heel veel dingen die we elke dag gebruiken, bijvoorbeeld ook in elastiekjes. De stof is recent toegevoegd aan de lijst van stoffen die mogelijk kankerverwekkend zijn.

Onderzoek
Door de Europese Commissie is aan het ECHA (European Chemical Agency) opdracht gegeven onderzoek te doen naar de samenstelling van de stoffen van rubbergranulaat en de effecten hiervan op de gezondheid van mensen. De uitkomst daarvan is nog niet bekend, de resultaten van het onderzoek worden rond februari 2017 verwacht.

RIVM
Op verzoek van het ministerie van VROM is in 2008 door het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) onderzoek gedaan naar de veiligheid van rubbergranulaat. Uit de beoordeling bleek dat de korrels geen risico’s met zich meebrengen voor de gezondheid van mensen die sporten op kunstgrasvelden. Het RIVM geeft gemeenten en KNVB een positief advies over het gebruik van rubbergranulaat.

De situatie in Achtkarspelen
De velden in Achtkarspelen zijn conform regelgeving en goedkeuring aangelegd met goedgekeurde producten. Het rubbergranulaat dat in Achtkarspelen wordt gebruikt, wordt bijna in alle gemeenten van Nederland toegepast. De gemeente wacht de resultaten van het onderzoek met veel belangstelling af, zo is aan VV Buitenpost medegedeeld.