Berkum – Buitenpost

Buitenpost wint in blessuretijd van Berkum

Rik Weening was zaterdag de gevierde man bij Buitenpost. In de laatste seconden van de wedstrijd in Zwolle wist hij de 1-2 te maken tegen Berkum. De thuisploeg had in de eerste helft de overhand, maar op basis van de tweede helft was de overwinning volgens Buitenpost-trainer Willem Brouwer terecht te noemen. “Wij waren fitter. Het was het laatste kwartier wachten op het winnende doelpunt.”

Buitenpost trad in Zwolle aan zonder de geblesseerden Frits Veenema en Edwin Schaafsma. Voorin waren er basisplaatsen voor Mark van der Meer en Rolf Dijk. Berkum startte nog goed met gevaarlijke corners, verder verliep de openingsfase gelijkwaardig. Daarna waren Dijk en Sam Wormmeester net niet scherp genoeg bij twee Buitenposter uitbraken. Vervolgens werd Berkum dreigender. Zwollenaar Giorney Rojer dacht te scoren toen hij Kevin van der Meulen passeerde, maar Mark Huizinga bracht redding op de lijn. Een minuut later was het wel raak. Een vrije trap werd van richting veranderd en in de scrimmage daarop liet Mike van Ekeren Van der Meulen kansloos. Zo werd het net voor rust 1-0. Brouwer: “We hadden in de eerste helft geluk dat het niet 2-0 werd. De achterstand was terecht.”

Fantastische trap
Direct na de thee was er een kansje voor Van der Meer. Berkum creëerde daarop weer een veldoverwicht zonder echt gevaarlijk te worden. De wedstrijd kantelde halverwege het tweede bedrijf na een vrije trap aan de zijkant van het strafschopgebied. Huizinga ging achter de bal staan. Waar iedereen dacht dat hij een voorzet bij de tweede paal zou geven, jaste hij de bal zo in de kruising, een wereldgoal. “We weten dat Mark een fantastische trap heeft. Deze ging uit een moeilijke hoek mooi over de keeper erin”, glimlachte Brouwer. “De goal gaf een ontlading. Je merkte dat de jongens iets hadden van ‘en nu door!’. En dat gebeurde ook.”

Zoet
Berkum kon het tempo niet meer bijbenen en de invallers Rik Weening, Jorrit Terpstra en Joran Olijve wisten wel raad met de ruimte die hun geboden werd. Weening verzuimde al snel Buitenpost op voorsprong te zetten en een schot van Dijk belandde op het lichaam van een ploeggenoot. Het duurde tot in de tweede minuut van de blessuretijd dat Dijk een steekbal op Weening gaf. Die wurmde zich op kenmerkende wijze langs een tegenstander en schoot in de korte hoek knap raak. Een overwinning die zoet smaakte in het Buitenposter kamp. “We hebben een zwaar programma voor de boeg. Dus we moesten in deze reeks ook een wedstrijd winnen voor een positief gevoel”, aldus Brouwer. Zaterdag speelt Buitenpost een thuiswedstrijd tegen AZSV.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Bernd Douma, Mark Huizinga, Durk de Haan, Bas Verbree (80. Joran Olijve), David Kazimier, Youri Sletering, Rolf Dijk (90+2. Aleksandar Radenkovic), Sam Wormmeester (65. Rik Weening), Mark van der Meer (65. Jorrit Terpstra)

Scoreverloop: 42. Mike van Ekeren 1-0, 71. Mark Huizinga 1-1, 90+2. Rik Weening 1-2
Gele kaart: Wim de Vries (Buitenpost)

Verslag: PL