Berkum – Buitenpost

Buitenpost in blessuretijd naast Berkum

Buitenpost bewees zaterdag wederom over veerkracht te beschikken. Tegen Berkum werd in blessuretijd een punt veiliggesteld. In de tweede helft waren de Blauwkes in Zwolle nog op voorsprong gekomen via Bas Verbree. Berkum scoorde vervolgens tegen en dacht vijf minuten voor tijd de winnende treffer te hebben gemaakt. Uiteindelijk was het Ron Janzen die alsnog de 2-2 op het scorebord zette.

Het was een open duel tussen twee ploegen met de meeste remises dit seizoen. De openingsfase was voor de thuisploeg. Doelman Kevin van der Meulen van Buitenpost, waar Rolf Dijk in de basis stond voor Willem de Boer, moest een paar keer in actie komen totdat Kian Visser het aan de andere kant probeerde. Op aangeven van Jort van der Meulen kopte hij op goal, maar met onvoldoende kracht. In een volgende aanval speelde Sam Wormmeester zich knap vrij, passte op Visser aan die op zijn beurt een goede voorzet gaf op Bas Verbree. Laatstgenoemde gleed de bal net langs de verkeerde kant van de paal. Vijf minuten voor de thee schoot Visser uit een ingooi net voorlangs. Op slag van rust was Zwollenaar Lars Miedema dichtbij een doelpunt. Een handje van Van der Meulen voorkwam een treffer.

Doelpunt Verbree
In de tweede kreeg Berkum een veldoverwicht. Er was een afstandsschot van de thuisploeg die net overging. Toch was het Buitenpost dat na bijna een uur voetballen op 0-1 kwam. Wim de Vries gaf een voorzet op Visser die de bal klaarlegde voor Verbree. Hij schoot vervolgens raak. Berkum ging op zoek naar de gelijkmaker, maar Van der Meulen hield Miedema knap van scoren af. Daarna kreeg Berkum een corner en lukte het de Buitenposter verdediging niet de bal weg te krijgen. Uiteindelijk kwam die voor de voet van Miedema. Hij haalde van dichtbij hard uit en liet de doelman kansloos.

Douma in de spits
Buitenpost leek direct iets terug te doen via Youri Sletering. Zijn voorzet belandde op de bovenkant van de lat. Het duurde tot vijf minuten voor tijd voordat Berkum op voorsprong kwam. Invaller Walter Dias Nzasi was het eindstation van een mooie aanval en tikte de 2-1 binnen. Hierop werd Bernd Douma vanuit de verdediging in de spits gezet om alsnog de gelijkmaker af te dwingen. En die viel in blessuretijd. Er werd een overtreding op Douma gemaakt waarna Visser achter de bal ging staan. Zijn vrije trap viel via de bovenkant van de muur op zo’n acht meter voor de goal waar meerdere Buitenpost-spelers vrij stonden. Ron Janzen kon vervolgens eenvoudig de 2-2 binnen prikken.

Tevreden
“Ik ben tevreden met het punt omdat we net voor tijd nog achter stonden en blij met onze veerkracht”, zei Buitenpost-coach Kevin Waalderbos, “al ben ik niet tevreden met onze tweede helft. Daarin lukte het niet de bal voorin vast te houden.” Het was voor Berkum het negende gelijke spel en voor Buitenpost het zevende. Eerder speelden beide ploegen ook al gelijk. “Dus nu stond vooraf één resultaat al vast”, lachte Waalderbos. “We zijn aardig vergelijkbaar, beide teams zijn moeilijk te verslaan.” Buitenpost blijft op de achtste plaats staan, één plaats boven Berkum, drie punten verwijderd van de nummer vijf en ook maar vier punten van de nacompetitiestreep. “Het staat allemaal heel dicht op elkaar.” Volgende week speelt Buitenpost om 16.15 uur in Haren de inhaalwedstrijd tegen Be Quick 1887. In Buitenpost nam deze ploeg drie punten mee en zaterdag wonnen ze met maar liefst 4-1 van VVOG Harderwijk. “Een gevaarlijke tegenstander”, aldus Waalderbos.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Jort van der Meulen (46. Wim de Vries), Bernd Douma, Ron Janzen, Youri Sletering, David Kazimier (80. Edwin Schaafsma), Noureddine Boutzamar, Bas Verbree, Rolf Dijk (66. Willem de Boer), Kian Visser, Sam Wormmeester (76. Jarno Westerhof)

Scoreverloop: 58. 0-1 Bas Verbree, 65. 1-1 Lars Miedema, 85. 2-1 Walter Dias Nzasi, 90+1. 2-2 Ron Janzen
Gele kaart: Lars Miedema (Berkum), Jort van der Meulen, Rolf Dijk (Buitenpost)

Verslag: PL