Buitenpost – ACV

Buitenpost krijgt te weinig tegen ACV

VV Buitenpost had zaterdag een gelijkspel verdiend tegen ACV uit Assen, maar verloor wel met 0-1. Verder dan twee buitenspeldoelpunten kwam de thuisploeg niet. De meeste kansen van de wedstrijd waren voor de Blauwkes, maar werden niet benut. De Assenaren straften één foutje achterin af en beslisten daarmee het duel.

Titelkandidaat
Nadat pupil van de week Bas van der Kuip raak had geschoten, begon Buitenpost onbevangen aan de wedstrijd. Dat leverde in de tweede minuut direct een kans op voor Jorrit Terpstra. Hij ging echter net onder een voorzet van Rob Dijkstra door. Een vrije trap van Robin Huisman de Jong zeilde even later ver over. Na een kwartier spelen was er een prachtige Robben-achtige actie van Rolf Dijk. Vanaf rechts trok hij naar binnen en schoot met veel effect richting de linkerpaal. De bal kreeg net onvoldoende curve mee om binnen te draaien. Snel daarna gaf Dijk een steekpasje op Terpstra, maar hij kwam net te kort voor de keeper. Zichtbaar was dat ACV – een van de titelkandidaten – wat gemakkelijker en verzorgder voetbalde dan Buitenpost. Het positiespel van de Assenaren was prima, maar Buitenpost had het wederom verdedigend goed voor elkaar, waardoor de gasten niet gevaarlijk werden.

Doeltreffend
Halverwege de eerste helft was er pas de eerste kans voor ACV. Jelmer Vos moest keeper Kevin van der Meulen helpen op de doellijn. Het meeste gevaar van de gasten kwam voort uit hoekschoppen. Na een half uur spelen moest Van der Meulen zich uitstrekken om een vrije trap van oud-prof Pascal Huser uit het doel te boksen. Een minuut voor rust was de Asser spits wel doeltreffend. Na laks verdedigen mocht Huser van afstand aanleggen en hard in de uiterste hoek raak schieten.

Kans op gelijkmaker
Na rust ging Buitenpost door met het creëren van mogelijkheden. Zo was Dijk met het hoofd gevaarlijk en greep de sterke verdediger Gibril Sankoh (ex-FC Groningen) goed in op de rebound van Aaron Boekhout. Daarna werd Asser spits Gijs Jasper een paar keer gevaarlijk. Eerst schoot hij voorlangs, even later was er een prima redding van Van der Meulen. In de 65ste minuut had Dijk een goede kans op de gelijkmaker. Op aangeven van Wim de Vries schoot hij diagonaal in, waarna de Asser keeper ternauwernood redding kon brengen. Daarop leek Buitenpost te scoren, maar scheidsrechter Martijn Kieft floot voor buitenspel.

Invaller
Twintig minuten voor tijd liet Halbe Elsenga, die goed inviel, zich voor het eerst gelden. Na een mooie aanval schoot hij naast. Ook Rik Weening kreeg in deze fase mogelijkheden om te scoren, maar vond doelman Ben Wormmeester telkens op z’n weg. Nadat Huisman de Jong in de slotfase mee naar voren werd gestuurd, schoot Elsenga net over.

Risico
Buitenpost ging steeds meer risico nemen op zoek naar een doelpunt. ACV kreeg daardoor volop ruimte om te counteren, bracht een extra spits in, maar profiteerde er niet van. Vijf minuten voor het eindsignaal was er nog wel een goede mogelijkheid voor spits Jasper, maar Van der Meulen stond zaterdag opnieuw uitstekend te keepen. Drie minuten later was er een doelpunt van Huisman de Jong, maar voor de tweede keer deze middag werd een goal afgekeurd wegens buitenspel. In blessuretijd ging Van der Meulen tweemaal mee naar voren bij een hoekschop. De bal kwam voor de voeten van invaller Joran Olijve, maar hij schoot net over. Zo bleef ACV in de hectische slotfase maar net overeind.

Van der Weij: ‘zuur’
“We hebben verloren van een mooie tegenstander zonder kansen weg te geven. Het geeft aan dat we goed op weg zijn in de hoofdklasse. De goal van ACV is geen kans en daardoor is het zuur dat we niet een resultaat hebben gehaald. Want een punt was absoluut verdiend geweest, zeker op basis van de tweede helft waarin we de meeste mogelijkheden hebben gekregen”, zei Buitenpost-trainer René van der Weij na afloop. “We krijgen iedere week de complimenten, maar ik weet ook dat we daar niks aan hebben. Morgen is iedereen het vergeten en staat er gewoon 0-1. Verdedigend staat het prima bij ons, maar we moeten nu gaan werken aan balbezit en wat we doen moeten om tot nog meer kansen te komen om wedstrijden te gaan winnen.”

Hard werken
De neutrale toeschouwer kon zaterdag bijna geen kwaliteitsverschil zien tussen de degradant uit de derde divisie en de promovendus uit de eerste klasse. Volgens Van der Weij is dat te danken aan het harde werken van zijn team. “We moeten allemaal 110% geven om mee te doen op dit niveau. We weten inmiddels dat we lastig te bestrijden zijn.” Vanaf volgend week is vrijwel iedereen weer beschikbaar en fit. “Dat is mooi voor de groep, de trainer en het geeft concurrentie. Ook zaterdag vielen de wissels goed in. Het zijn allemaal jonge honden, mooi om te zien.” Aanstaande zaterdag speelt Buitenpost in Vriezenveen tegen Deto Twenterand, die één keer heeft gewonnen en de overige wedstrijden heeft verloren.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Jelmer Vos, Joost Jesse Visser, Berend Schootstra, Rob Dijkstra, Jorrit Terpstra (66. Halbe Elsenga), Aaron Boekhout (66. Danny Boersma), Rik Weening (84. Joran Olijve), Rolf Dijk, Robin Huisman de Jong.
Opstelling ACV: Ben Wormmeester, Daniël Schans, Gibril Sankoh, Robert Talens, Nande Wielink, Gijs Jasper, Pascal Huser (82. Nick Westebring), Justin Mulder (62. Jonah van der Werf), Erik Eleveld, Ibrahim Sillah (68. Arjen Hagenauw), Jim de Leeuw.
Scoreverloop: 44. Pascal Huser 0-1
Gele kaart: Jelmer Vos (Buitenpost), Nande Wielink, Arjen Hagenauw, Jim de Leeuw (ACV)
Toeschouwers: 350

Foto’s van Hans Zwamborn, zie ook www.kiepie.nl.

De samenvatting van de wedstrijd is hier te bekijken.

• Wedstrijd: Heino - Buitenpost
  • Datum: 21-04-2024