Buitenpost – AZSV

Buitenpost met tien man naar punt tegen AZSV

Een typische nul-nul-wedstrijd eindigde zaterdag op De Swadde ook daadwerkelijk zonder doelpunten. Buitenpost en AZSV wisten negentig minuten lang weinig kansen te creëren, waardoor de brilstand logisch was. Toch stapte Buitenpost als morele winnaar van het veld. Bijna twintig minuten speelde de ploeg met tien man na een rode kaart van Bernd Douma.

Buitenpost startte met Rik Weening in de spits. Mark van der Meer moest in tegenstelling tot de vorige wedstrijd op de bank beginnen. De eerste mogelijkheid in het duel was voor Weening, maar hij kon net niet goed bij de voorzet van Rolf Dijk. Vervolgens was er gevaar voor het doel van Kevin van der Meulen. AZSV kreeg een aantal hoekschoppen te nemen waar Buitenpost het moeilijk mee had. Uit een aanval van de Aaltenaren schoot Niek te Veluwe op de buitenkant van de paal. Dijk probeerde iets aan de andere kant, maar zijn schot miste kracht. Mark Huizinga mocht het weer via een vrije trap proberen. Waar hij vorige week een wereldgoal produceerde, stuitte hij dit keer op de keeper die moeizaam redding bracht. Net voor rust kreeg Sam Wormmeester nog een kansje na een voorzet van Bernd Douma. Zijn kopbal eindigde op het dak van het doel.

Doorgebroken speler
In de tweede helft kwam Van der Meer in het veld voor Wormmeester. Buitenpost-trainer Willem Brouwer zorgde daarnaast voor een aanvallende impuls door Jorrit Terpstra in te brengen voor Youri Sletering. Terpstra probeerde het meteen een aantal keer van afstand. Zijn schoten gingen echter naast. Ook uit een rebound stond zijn vizier niet scherp. AZSV werd gevaarlijk in een tegenaanval, maar Van der Meulen stond goed opgesteld. Het spel werd daarna rommeliger, ook de tegenstander uit Aalten kon geen potten breken. In de 74ste minuut ging het fout voor Buitenpost. Aan de zijkant van het strafschopgebied hield Bernd Douma een doorgebroken speler van AZSV even vast waardoor deze viel. De scheidsrechter trok meteen de rode kaart die zonder protest werd geaccepteerd.

Niet te spreken
De bezoekers probeerden meteen van de numerieke meerderheid te profiteren. Hun aanvalsdrang was echter te gehaast en onzorgvuldig om Buitenpost echt in problemen te brengen. In de laatste minuten kreeg de thuisploeg nog twee mogelijkheden op de volle drie punten. Op mooie plekken net buiten het strafschopgebied werd er tot twee keer toe een vrije trap toegewezen. Zowel Huizinga als invaller Robin Huisman de Jong kreeg de bal niet tussen de palen. Coach Brouwer was na afloop niet te spreken over het spel van zijn ploeg. “Het voetbal was heel matig, we maakten veel verkeerde keuzes. Als je twintig minuten lang met een man minder moet spelen, dan is het hangen en wurgen. De bal kan in de kluts zomaar verkeerd vallen. Dan moet je misschien blij zijn met een punt.” Brouwer geeft een positieve draai aan het duel. “Dan hebben we de slechtste wedstrijd van het seizoen maar gehad.” Zaterdag speelt Buitenpost in Amsterdam op Sportpark De Toekomst tegen Ajax Amateurs.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Bernd Douma, Mark Huizinga, Durk de Haan (72. Edwin Schaafsma), Bas Verbree (81. Robin Huisman de Jong), David Kazimier, Youri Sletering (46. Jorrit Terpstra), Rolf Dijk (72. Joran Olijve), Rik Weening, Sam Wormmeester (46. Mark van der Meer)

Scoreverloop: –
Gele kaart: Youri Sletering (Buitenpost), Bram Rensing (AZSV)
Rode kaart: 74. Bernd Douma (Buitenpost)