Buitenpost – DHSC

Knappe overwinning van Buitenpost op DHSC

Buitenpost heeft zaterdag een knappe overwinning behaald tegen het Utrechtse DHSC. De Blauwkes wonnen verdiend met 2-1 van de nummer vijf. De gasten kwamen eerst op voorsprong. De thuisploeg kwam terug door een goal van Bas Verbree uit een strafschop en de winnende treffer werd net voor tijd gemaakt door Jorrit Terpstra. Drie belangrijke punten voor Buitenpost om de nacompetitie te ontlopen. Een fikse domper op de middag was een vechtpartij na afloop.

Buitenpost had iets recht te zetten na de slappe en verloren wedstrijd tegen Flevo Boys. Met David Kazimier en Edwin Schaafsma als gelegenheidsbacks begon de thuisploeg goed aan de wedstrijd. Er werd hard gewerkt en dat leverde meer balbezit op dan de tegenstander. Het ontbrak echter aan een goede eindpass, waardoor er geen echte kansen werden gecreëerd. Alleen Sam Wormmeester probeerde het van afstand. Een poging van DHSC ging net over. “We speelden een goede eerste helft met een juiste instelling, veel druk en veel balveroveringen. Alleen stokte het bij de 16 meter”, aldus Buitenpost-trainer Willem Brouwer.

Onder druk
Het eerste kwartier na rust had DHSC het betere van het spel en werd Buitenpost onder druk gezet. Er werd een bal van de lijn gehaald en even later was het alsnog raak. Tom de Klein mocht zomaar doorlopen en rondde zijn solo fraai af: 0-1. Daarop creëerden de technisch vaardige Utrechters nog een kans, maar doelman Kevin van der Meulen reageerde attent. Daarna rechtte Buitenpost de rug en werden de mouwen nog eens opgestroopt met Jort van der Meulen voor Berend Schootstra. Het leidde tot een kopbal van Rik Weening die naast ging. Even later werd Wormmeester gehaakt in het strafschopgebied. De toegekende penalty werd feilloos binnengeschoten door Bas Verbree.

Winst afgedwongen
Drie wisselspelers die al aan de kant klaarstonden, werden door Brouwer alsnog binnen de lijnen gebracht. “Frisse jongens erin, we wilden winnen. En die winst hebben we afgedwongen. Jorrit Terpstra, Rolf Dijk en Mike Visser vielen allemaal goed in, zij brachten nieuw elan.” De vele regen maakte op dat moment goed voetbal onmogelijk, maar Buitenpost was constant dreigend. Zo schoot Terpstra op de paal. De 2-1 hing in de lucht en die viel twee minuten voor tijd. De actieve Terpstra kwam goed voor de goal en kopte achterwaarts tegen de touwen.

Rode kaart
Direct na het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Robert de Wit liepen de frustraties bij de Utrechtse spelers en staf hoog op. Uit het niets was eerst Bernd Douma hiervan het slachtoffer en daarna werd Wim de Vries tegen de grond geslagen, waarbij hij het bewustzijn verloor. Emre Bal kreeg hiervoor de rode kaart. Een dieptriest einde van een mooie middag voor Buitenpost.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Edwin Schaafsma, Bernd Douma, Danny Boersma, David Kazimier (76. Durk de Haan), Willem de Boer (68. Jorrit Terpstra), Berend Schootstra (61. Jort van der Meulen), Bas Verbree, Sam Wormmeester, Rik Weening (68. Mike Visser), Mark van der Meer (68. Rolf Dijk)

Scoreverloop: 54. Tom de Klein 0-1, 66. Bas Verbree 1-1 (p), 88. Jorrit Terpstra 2-1
Gele kaart: Danny Boersma (Buitenpost), Emre Bal, Baggio Roberto Wallenburg, Berry van ’t Land, Jeffrey Winkelman, lid technische staf (DHSC)
Rode kaart: Emre Bal (na afloop)