Buitenpost – Eemdijk

Welkome winst van Buitenpost op Eemdijk

Na twee verliespartijen en een gelijkspel weet VV Buitenpost weer wat winnen is. Tegen de gedeeld koploper VV Eemdijk werd het zaterdag 1-0 door een doelpunt van middenvelder Youri Sletering. Een zwaarbevochten en belangrijke winst: Buitenpost stijgt drie plaatsen op de ranglijst. In de moeilijke slotfase, waarin Jort van der Meulen zijn debuut mocht maken, wist Buitenpost toch de drie punten over de streep te trekken. “Van tevoren wel op gehoopt, niet op gerekend”, aldus trainer Willem Brouwer.

Vleugels
Hét moment van de wedstrijd was al in negende minuut. Rolf Dijk nam een hoekschop waarna de bal in de zestien meter bleef liggen. In de scrimmage die daarop volgde kon Youri Sletering raak schieten. De vroege voorsprong gaf Buitenpost vleugels. Eemdijk ging geforceerd op zoek naar de gelijkmaker, en speelde daardoor slordig, waardoor de Blauwkes redelijk gemakkelijk overeind kon blijven. In de laatste linie ontbrak Robin Huisman de Jong. Hij herstelt van een lichte hersenschudding opgelopen in Genemuiden. Op een paar kleine kansjes over en weer en een goede redding van Buitenpost-doelman Kevin van der Meulen na, gebeurde er weinig in de eerste helft.

Geluk
De moegespeelde Mark van der Meer en Sam Wormmeester werden in de rust gewisseld voor Rik Weening en Bas Verbree. Eemdijk zette meer druk en creëerde een veldoverwicht. In de omschakeling kon Buitenpost gevaarlijk worden. Zo was er na een counter een goede kans voor Weening, maar hij wist de keeper niet te passeren. Eemdijk kwam tot één grote kans. De bal eindigde echter op de paal. Brouwer: “Toen we dat geluk hadden, dacht ik dat het een mooie middag kon worden.” Het lukte de thuisploeg door hard te werken om de 1-0 te verdedigen. De laatste tien minuten was nog wel billenknijpen, maar de vele hoge ballen van Eemdijk waren een prooi voor de verdedigers. Net voor tijd kwam er een debutant binnen de lijnen. Na succesvol te hebben meegedaan in oefenwedstrijden, mocht Buitenposter Jort van der Meulen zijn eerste officiële minuten maken in de hoofdmacht.

Zwaar programma
“Dit zijn heel mooie punten. En ik ben blij dat we de nul hebben gehouden tegen een goede ploeg. We hebben een zwaar programma achter de rug waarin we toch zeven punten uit zes wedstrijden hebben weten te halen.”, zei Brouwer tevreden. Buitenpost stijgt van plaats vijftien naar twaalf in vierde divisie B. Volgende week gaan de Blauwkes op bezoek in Barneveld. SDV Barneveld staat één punt achter Buitenpost.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Bernd Douma, Mark Huizinga, Durk de Haan, David Kazimier, Edwin Schaafsma (86. Jort van der Meulen), Youri Sletering (81. Jorrit Terpstra), Rolf Dijk (83. Aleksandar Radenkovic), Sam Wormmeester (46. Rik Weening), Mark van der Meer (46. Bas Verbree)

Scoreverloop: 9. Youri Sletering 1-0
Gele kaart: Bas Verbree, Bernd Douma (Buitenpost)

Pupil van de week: Jasper Krabbenborg