Buitenpost – Flevo Boys

Zegereeks Buitenpost zet door met winst op Flevo Boys

Buitenpost blijft vriend en vijand verbazen. Zaterdag pakten de Blauwkes opnieuw de volle buit tegen Flevo Boys: 2-0. De treffers kwamen van Rik Weening en Joran Olijve. Het is de zesde overwinning op rij, vijf in de competitie en één in de beker. “Dit is absurd”, reageert trainer Willem Brouwer. Tegelijkertijd verbaast het succes van zijn team hem niet. “De jongens stralen een stukje onverzettelijkheid uit.”

Buitenpost is in de winning mood. Dat was in de eerste helft tegen Flevo Boys te merken. Het team legde een degelijke partij op de mat, gaf achterin niks weg en wist op momenten gevaarlijk te zijn voorin. Rik Weening kon al vroeg in de wedstrijd scoren, maar de Emmeloorder keeper redde en in de rebound lukte het Sam Wormmeester ook niet het net te vinden. Vervolgens vond het spel met name op het middenveld plaats. Tegen het eind van het eerste bedrijf was Bas Verbree kansrijk met een kopbal uit een hoekschop. Flevo Boys kreeg één goede mogelijkheid via de uitgebroken Johan Tiems. Alleen voor de keeper produceerde hij een matig schot waardoor Kevin van der Meulen gemakkelijk kon ingrijpen. Vijf minuten voor de thee kreeg Buitenpost drie kansen op rij. De derde was raak. Uit een corner van Wormmeester kwam de bal gelukkig bij Weening omdat de keeper uitgleed. Hij kon de bal aannemen en eenvoudig binnentikken. Van der Meulen moest nog een keer handelend optreden bij een vrije trap van Flevo Boys, maar de tussenstand van 1-0 kwam niet in gevaar.

Ontlading
Flevo Boys kwam met meer aanvalsdrift uit de kleedkamer. De eerste twintig minuten was de ploeg dreigender zonder echt uitgespeelde kansen te creëren. Buitenpost speelde slordig. Alle ballen die de Buitenposters afpakten, leverden ze meteen ook weer in. Toen de druk van de gasten afnam en Brouwer frisse en sterke wisselspelers inbracht, trok Buitenpost het initiatief weer naar zich toe. Van der Meulen tikte tussendoor nog één keer zonder al te veel moeite een kopbal uit de kruising, daarna was het woord aan de thuisploeg. Net voor tijd mocht invaller Robin Huisman de Jong, hersteld van een hersenschudding, aanleggen voor een vrije trap. Zijn schot spatte via de paal terug in het veld waar Joran Olijve er als de kippen bij was om de doelman uit een moeilijke hoek te passeren. Deze tweede treffer zorgde voor een enorme ontlading bij de volledige spelersgroep.

‘Kom maar op’
Brouwer: “Er staat een team. Ik heb de jongens in de kleedkamer gecomplimenteerd.” Toen de trainer vijftien maanden geleden in Buitenpost begon dachten de spelers dat ze degradatiekandidaat waren, zegt hij. “Dat wordt je aangepraat. Hoe dat nu anders is, dat is fantastisch. Daar hebben wij als technische staf een beetje invloed op. We hebben steeds gezegd: ‘je bent beter dan jezelf denkt’. ‘Kom maar op’, zeggen ze nu zelf. Dat is de grootste winst.” De coach is ook blij met zijn sterk bank. “Mooi dat ik Jort van der Meulen kon inbrengen. Een jonge vent, en hij staat in het veld alsof hij er al tien jaar in staat. Mooi ook voor Robin dat hij kon invallen. En hij is meteen belangrijk. Met zijn vrije trap, coachend en verdedigend. Ik hoop dat hij het ook ervaart dat hij belangrijk is. Hij heeft het lastig gehad met blessures. Nu staat het achterin als een huis en is het moeilijk om daar weer tussen te komen.” Buitenpost staat na 10 wedstrijden op 19 punten op de vierde plek in de vierde divisie B. “De jongens krijgen wel vertrouwen hiervan”, stelt Brouwer tevreden vast. Zaterdag speelt Buitenpost in Utrecht tegen DHSC, de volksclub van de Sneijders.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Bernd Douma, Mark Huizinga, Youri Sletering, David Kazimier (68. Jort van der Meulen), Bas Verbree (84. Joran Olijve), Edwin Schaafsma, Rolf Dijk (68. Robin Huisman de Jong), Rik Weening (74. Frits Veenema), Sam Wormmeester (84. Mike Visser)

Scoreverloop: 40. Rik Weening 1-0, 89. Joran Olijve 2-0
Gele kaart: Frits Veenema, Joran Olijve (Buitenpost), Aran Nijboer, Marc Reussing (Flevo Boys)

Pupil van de week: Bente Kooistra