Buitenpost – Genemuiden SC

Buitenpost verliest nipt van koploper Genemuiden

Een echte nul-nul-wedstrijd. Dat was het duel tussen VV Buitenpost en SC Genemuiden. De teams waren zaterdag gelijkwaardig, concludeerden zowel Genemuiden-trainer René van der Weij als zijn collega bij de Blauwkes Willem Brouwer, en er werden weinig kansen gecreëerd. Toch stond er na afloop 1-2 op het scorebord. Details bepaalden de uitslag. Een uitglijder in de verdediging en een penalty leverden de koploper twee doelpunten op. De tegentreffer van Rob Schokker in de negentigste minuut kwam te laat om er een terecht gelijkspel uit te slepen.

Gladde grasmat
Beide teams hadden moeite met de zware en gladde grasmat, bleek vanaf het eerste fluitsignaal. Spelers gleden veelvuldig uit. Ook werd er aan beide kanten veelvuldig gegrossierd in foute passes. De eerste kans was voor Genemuiden. Een schot leek richting de kruising te gaan, maar doelman Kevin van der Meulen redde knap. De volgende kans was voor de thuisploeg en kwam uit een hoekschop. De bal ging hard en laag voor het doel langs. Het lukt Folkert van Dongera, die op de plek van Berend Schootstra speelde, net niet de punt van zijn schoen er tegen te krijgen. Het hardwerkende en goed georganiseerde Buitenpost maakte het Genemuiden lastig. De ploeg van oud-Buitenpost-coach Van der Weij kreeg maar geen grip op de wedstrijd.

Opwindend moment
Na vijf minuten spelen in de tweede helft wachtte Buitenpost op het fluitje van de scheidsrechter na een overtreding. Genemuiden voetbalde door, Wessel van der Galiën gleed uit en Jens Jurn Streutker kon er vandoor. Hij leverde de bal panklaar af op Kay Velda die Van der Meulen passeerde: 0-1. Het volgende opwindende moment was na een uur. Genemuiden kreeg een kans op een counter. Doelman Van der Meulen zette op de eigen helft een sprint in en was net eerder bij de bal dan de aanvaller. Bij het wegschieten van de bal kwam die bij Mark van der Meer terecht. Hij schoot op doel maar miste.

Aansluitingstreffer
Een kwartier voor tijd ging Schokker de fout in. Bij een corner greep de aanvaller een tegenstander vast die gewillig naar de grond ging. “Dom”, baalde hij na afloop. De scheidsrechter kon niet anders dan een strafschop geven. Die werd verzilverd door Velda. Buitenpost-trainer Brouwer probeerde nog iets te forceren en bracht ook de nog niet geheel wedstrijdfitte Jorrit Terpstra, die zijn eerste minuten van het seizoen mocht maken, en Joran Olijve in. Buitenpost zette aan, maar kwam er niet doorheen. Net voor tijd was er een overtreding op Wim de Vries waarvoor de leidsman niet floot. De rechterverdediger moest wel geblesseerd het veld verlaten. De druk op het doel van Genemuiden leverde pas in de laatste minuut iets op. Een afstandsschot van Max Huiskamp werd van richting veranderd. Schokker reageerde attent en scoorde met zijn hoofd. De aansluitingstreffer kwam echter te laat, zodat Buitenpost met lege handen achterbleef.

Complimenten
Coach Willem Brouwer was blij dat zijn ploeg ook na de 0-2 bleef vechten voor een resultaat. “We hebben toen ons rug gerecht. De 1-2 had 10 minuten eerder moeten vallen, dan was het nog een echte wedstrijd geworden. We hebben er alles aan gedaan en ook Joran en Jorrit gebracht die eigenlijk nog niet zover zijn.” Het verschil met de koploper was miniem, zag ook Brouwer. “De hele maand oktober hebben de complimenten gekregen, maar geen punten. Dat is wel vervelend. We worden niet weggespeeld en krijgen gemiddeld één goal per wedstrijd tegen. Maar we maken wel te weinig doelpunten.” Volgende week speelt Buitenpost de Friese derby tegen ONS Sneek. Het belangrijke uitduel begint om 15.00 uur.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries (83. Joran Olijve), Wessel van der Galiën (77. Bernd Douma), Mark Huizinga, Durk de Haan, Max Huiskamp, Willem de Boer, Folkert van Dongera (67. David Kazimier), Mark van der Meer, Rob Schokker, Jorn Jongsma (77. Jorrit Terpstra)

Scoreverloop: 50. Kay Velda 0-1, 74. Velda 0-2 (p.), 90. Rob Schokker 1-2
Gele kaart: Folkert van Dongera, Rob Schokker, Joran Olijve (Buitenpost)

Foto’s: Orange Pictures