Buitenpost – Genemuiden SC

Buitenpost maakt het Genemuiden een uur lang lastig

VV Buitenpost voetbalde zaterdag een uur goed mee met SC Genemuiden. De Blauwkes kregen een paar enorme kansen tegen de sterke ploeg, maar verzuimden te scoren. Dat deed de nummer drie van de competitie wel twee keer. Zo kon Genemuiden niet alleen genieten van de drie punten, maar ook de tweede periodetitel vieren. “Er had meer ingezeten. Een gelijkspel was verdiend geweest”, vond Buitenpost-trainer Willem Brouwer.

De neutrale toeschouwer kreeg op een goed gevuld Sportpark De Swadde een aantrekkelijke wedstrijd voorgeschoteld. Genemuiden leek last te hebben van de druk om de periodetitel te moeten binnenhalen. Buitenpost kreeg ruimte om te voetballen en maakte daar gebruik van. Na een paar minuten was er al een mogelijkheid voor Youri Sletering. Zijn schot werd geblokt. Even later was er een goede voorzet van Mark van der Meer, maar Rik Weening kreeg zijn voet niet goed tegen de bal. Na tien minuten was er een scrimmage voor de goal, waarna er paniekerig werd uitverdedigd.  De afgeslagen bal viel voor de voeten van Sam Wormmeester, zijn schot ging naast.

Aloude voetbalwet
Na ruim twintig minuten werd Wormmeester weggestuurd waarop keeper Hidde Streutker ver zijn doel uitkwam. Hij ging niet voor de bal, maar haalde de Buitenposter spits onderuit. Scheidsrechter Spoon gaf hem een gele prent. Het thuispubliek was bang voor de aloude voetbalwet: als je zelf niet scoort, doet de tegenstander dat. Die gedachte had Rens van Benthem ook, maar zijn schot ging over. Net voor rust was er de tweede kans voor Genemuiden. Eerst was er een poging van Osama Ben Kaddour die gekeerd werd door Kevin van der Meulen en in de rebound van Arend van de Wetering kwam de doelman opnieuw als winnaar uit de strijd.

Meer druk
In de tweede helft zette Genemuiden meer druk en kwamen hun kwaliteiten bovendrijven. Hierdoor moest Buitenpost vaker de lange bal hanteren. Het eerste gevaar was wel weer voor de thuisploeg. Van der Meer had een fraaie actie aan de rechterkant, zijn gevaarlijke voorzet werd echter goed uitverdedigd. Vervolgens waren er twee riante kansen voor Genemuiden die beide onschadelijk werden gemaakt door Van der Meulen. Na 63 minuten spelen was er een levensgrote kans voor Buitenpost om op voorsprong te komen. Willem de Boer was er eerst dichtbij met een schot, in de rebound slipte de bal onder de voet van Bas Vermeer door en vervolgens schoot Van der Meer net naast. Genemuiden hervatte direct het spel en was in de omschakeling razendsnel aan de andere kant. Hier was Van Benthem wel trefzeker: 0-1. Kort daarop werd de wedstrijd stilgelegd. Assistent-scheidsrechter Max Koolhaas moest geblesseerd afhaken. De toevallig aanwezige grensrechter Hessel Soldaat uit Hurdegaryp, hij had net een wedstrijd in Groningen gevlagd, was bereid in te vallen. Zo werd het duel na ongeveer een kwartier onderbreking hervat en hoefde Genemuiden niet voor de resterende twintig minuten op een doordeweekse avond terug te komen.

Frisse spelers
De Buitenpost-coach greep de extra rust aan om vier frisse spelers in te brengen: Durk de Haan, Frits Veenema, Joran Olijve en Jort van der Meulen. Meteen was er een grote kans voor Weening. Tussen een wirwar van spelers kapte en draaide hij, maar kon niet doeltreffend uithalen. Ook de rebound ging er niet in. Enkele minuten later was het aan de overzijde wel weer raak. Van Benthem timede goed bij een lange bal, maakte alleen voor Van der Meulen geen fout en scoorde zijn tweede van de middag. Daarna was de energie uit de wedstrijd en kon oud-Buitenpost-trainer René van der Weij met zijn team zich opmaken voor een feestje in de kleedkamer.

Tevreden
“In grote lijnen ben ik tevreden over de wedstrijd, we hebben prima gevoetbald. Dat wil je dan ook omzetten naar tenminste een punt en hadden we ook wel verdiend”, aldus Brouwer. Het gebrek aan scorend vermogen brak Buitenpost ook deze wedstrijd weer op, constateerde de trainer. “Dat is een manco.” Zaterdag wacht Buitenpost een zware uitwedstrijd tegen koploper Eemdijk. Of gaan de Blauwkes weer stunten zoals in de thuiswedstrijd toen het 1-0 werd?

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Mark Huizinga (70. Durk de Haan), Edwin Schaafsma, Youri Sletering (70. Jort van der Meulen), Bas Verbree, David Kazimier, Willem de Boer (70. Joran Olijve), Sam Wormmeester (70. Frits Veenema), Rik Weening, Mark van der Meer

Scoreverloop: 64. Rens van Benthem 0-1, 77. Van Benthem 0-2
Gele kaart: Bas Verbree (Buitenpost) Hidde Streutker (Genemuiden)

Pupil van de week: Thijmen Schoonhoven (JO 11-1)